onsdag, juni 29, 2005

Dags för riksting!

Om ett par timmar sätter jag mig i bilen för att åka till Skövde och Kristdemokraternas riksting som börjar imorgon. Det ska bli kul. Det blir partiledartal, motionsbehandling (229 st!) och tillfällen att umgås med vänner som man inte träffar så ofta.

Att jag åker redan i dag beror på att det hålls en intressant hearing om Ansvarskommitténs arbete. Acko Ankarberg Johansson, vårt kommunalråd i Jönköping, är vår representant i kommittén och hon har många intressanta tankar och idéer som hon vill testa på kommun- och landstingspolitikerna.

Jag kommer att gå upp i debatten i två motionsområden och gällande två motioner; Skärpta straff för rattfylleri och genusperspektiv i vården. Jag är medmotionär till båda motionerna. När det gäller skärpta straff för rattfylleri anser partistyrelsen att straffen inte bör skärpas för rattfyllerister som kört ihjäl någon. Jag anser att detta bör jämställas med dråp. Idag är strafen för låga och rättspraxis visar att man inte utdömer maximalt straff heller. Jag tror att allmänhetens syn på detta stämmer väl överens med mina synpunkter. När det gäller motionen om genusperspektiv i vården bifaller partistyrelsen den, vilket känns kul som motionär. Det finns mycket att göra på detta område.

Eftersom jag åker till Skövde och troligtvis inte kommer åt någon dator att blogga ifrån, så blir det tyst ett par dagar. På återseende! Kanske vi möts i Skövde?

Inga kommentarer: