fredag, juni 03, 2005

Trimmade mopeder

I dagens Metro kan man läsa att 100-tals skadas av trimmade mopeder. Det handlar inte bara om att mopedisten skadas, utan även andra medtrafikanter kommer till skada av mopedisternas vilda framfart.

Att lägga hela skulden på att mopparna är trimmade köper jag inte. Det handlar nog än mer om bristen på respekt för medtrafikanterna och att man kör på gång- och cykelvägar där en moppe inte hör hemma. Jag tycker att man kan se denna bristande respekt för trafikregler både bland mopedister, bilförare, gångtrafikanter och cyklister. Men givetvis ska man inte trimma moppar och regler ska följas.

De som känner mig sen min tonårstid tycker nog att jag hycklar lite i denna fråga eftersom jag själv körde runt på en trimmad blå Puch Dakota när det begav sig. Moppen gjorde hyggliga 70 tack vare lite hjälp från grannen. Men nu är det en helt annan sak. Nu är jag mamma till en son som fyller "moppe" i höst och hans högsta önskan är just en egen moppe.

De förslag som lagts om förarbevis för moppe kan jag faktiskt instämma i när jag tänker på att sonen ska ge sig ut på vägarna med moppe. Om Daniel läser detta så är det INGET löfte om moped i present.
Tänk om man i 8:an kunde få välja till "moppekurs" som elevens val. En kurs som både ger kunskaper i trafikregler och körkunskap. Då skulle man vinna mycket.

Inga kommentarer: