måndag, juni 06, 2005

Minkarna kommer till stan

I dag är det äntligen dags att ta sig upp till Norrköping och Idrottsparken för en match igen. Dagens motstånd är Mjällby. På Svenskafans kan man läsa på "Minkarnas" sida om revanschlusten efter förlusten på Parken i november 2001 (!) som innebar fortsatt spel i Superettan. Det tyder på kamp idag (om spelarna har samma revanschlust som fansen). Mjällby tränas för övrigt av en av mina favorittränare, finspångsbördige Sören Cratz. Cratz har ju tidigare tränat IFK på 90-talet.

Norrköping har inlett serien lite knackigt och passningsspelet har inte riktigt stämt. Det är dags för en vändning och varför inte idag? Tre poäng behövs nu när GAIS dragit iväg i toppen. De vinner sina matcher, trots att spelet inte är så bra. Inställning och kämpavilja verkar räcka långt. Idag möbler Hellberg om på mittfältet och förhoppningsvis ska det leda till ett bättre passningsspel.

Eftersom jag är en obotlig optimist när det gäller IFK tror jag på seger och det med 3-1. Målen görs av Alm, Santos och Gallo. Förhoppningsvis har matchen i Östgötacupen väckt målsuget hos spelarna. Mjällbys mål görs av Ekenberg som är en riktig måltjuv som i princip ensam såg till att Husqvarna FF är kvar i div 2. Får inte IFK:s backar kontroll på Ekenberg blir det inte roligt.

Matchen ser jag alltså på plats på Parken, sittandes på Östra. På Östra är det alltid fart och Peking Fanz ser till att stämningen är hög med sin sång. Innan match ska vi passa på och hälsa på svärföräldrarna. Det var ett tag sen sist.

Till sist, idag håller jag tummarna för ÖSK (och det händer inte särskilt ofta). Jag vill att de tar sin andra seger och det mot tråklaget Trelleborg. Inte omöjligt om de håller tätt bakåt. En seger för ÖSK eller minst oavgjort är ett bra resultat för Norrköping.

Inga kommentarer: