torsdag, april 20, 2006

Årsmöte för Jönköpings läns folkrörelsearkiv

Kvällen har jag tillbringat på årsmöte för Jönköpings läns folkrörelsearkiv som ombud för landstinget. Intressant kulturinslag inledde årsmötet. Fick bl a lära mig att Jönköping lär vara föreningstätast i Sverige och innehar rekordet i antal blåsorkestrar - 22 stycken. Visste ni förresten att blåsorkestrarna har sitt ursprung från KRIM-kriget 1850? Blåsorkestrar bildades nämligen för att rekrytera unga män till skarpskyttet.

Sen var det ett intressant föredrag om Konserthuset i Aneby. Vi fick bl a veta att man byggde en loge för Sarah Leander och hon ville ha en vas med röda rosor och en flaska whiskey av ett speciellt märke. Divan hade hällt i sig halva flaskan före konserten och resten efter. Tur att hon inte drack allt före konserten...

Kulturinslaget avslutades med reflektion och smakprov på sånger ur folkrörelsehistorien.

Själva årsmötesdelen tror jag blev historisk. För första gången valdes en kvinnlig ordförande för föreningen. Annars är det inte mycket bevänt med jämställdheten i styrelsen. Av sju ledamöter är två kvinnor. Det som vållade mest och längst diskussion var val av valberedning. Ordförande märkte att vi började viska vid vårt bord när det bara föreslogs män till valberedningen. Då sa han, du Inger brukar ju hålla på med jämställdhet. Hm. Som om det är en kvinnofråga? Det slutade med att av valberedningens tre ordinarie ledamöter är en kvinna. Ersättarna är numera en kvinna och en man. Kvinnan det är jag. Jerry Hansson (v) föreslog mig.

Inga kommentarer: