måndag, oktober 24, 2005

Mannen är fastighetsägare enl. Skatteverket

En liten fundering ang. fastighetsskattedeklarationsblanketten. Puh! Långt ord för en blankett med otroligt många rutor att hålla koll på.
Min man och jag äger hälften av fastigheten var. Men det är bara min man som har fått en blankett från Skatteverket ang. fastighetsskattetaxeringen. Men jag förutsätts skriva under den också eftersom jag som sagt äger hälften av fastigheten. Varför skickas då bara denna blankett till mannen även om båda makarna äger fastigheten? Varför inte en gemensam blankett med bådas namn?

Gjorde en liten "gallup" bland husägarna i släkten där makarna äger hälften var, samma svar. Mannen i huset har fått deklarationsblanketten i sitt namn. I ett jämställt land borde det väl inte vara så?

Inga kommentarer: