På landstingsfullmäktiges andra dag var det dags för behandling av interpellationer. Urban Blomberg (m) hade interpellerat om det finns förslag på hur man kan stärka patientens rättigheter vad gäller vårdgarantin. Till interpellationen hade han bifogat ett förslag på ett "garantibevis" som patienten får med sig hem från doktorn med besked om när han/hon får sin behandling utförd.
Jag gick upp i debatten och ville föra en liten diskussion om vad som händer om garantin inte uppfylls. Vilken rätt har patienten då? Ska han/hon kompenseras ekonomiskt? Eller konstaterar man enbart faktumet att väntetiden blev längre än 3 månader?
Den nya vårdgarantin som införs den 1 november innebär ju att landstinget har en skyldighet att hjälpa till så att patienten kan få sin behandling utförd på en annan klinik i landet om det egna landstinget inte klarar att utföra den inom garantitiden. Ska man införa någon typ av tjänstegaranti? Blev inte mycket till konstruktiv diskussion och det besked som Landstingsstyrelsens ordförande gav var att väljarna får rösta bort politikerna som inte klarar av garantin. Ja, det är ju verkligen att stärka patientens rättigheter...
onsdag, oktober 12, 2005
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar