tisdag, augusti 08, 2006

Förbjud giftormar som husdjur

Är inte folk riktigt kloka? Ja, jag syftar givetvis på de som lämpar av sina ormar ute i naturen och på andra ställen när de har tröttnat på dem. Om de inte tänker på sina husdjurs väl och ve, så kan de väl ändå tänka på mig och andra personer som har ormfobi. Jag får ångest när jag läser om att folk hittar stora boaormar och skallerormar ute på gatan eller i tunnelbanan. Eller om ormar som har "smitit". Usch! Hjälp! Det räcker med våra inhemska ormar som behagar dyka upp lite här och var...

Om man nu så innerligt gärna måste skaffa sig en orm (för mig helt obegripligt), håll den för guds skulle i terrariet som är "idiotsäkert"! Och ormar växer precis som andra djur. Och för allt i världen, lämpa inte av den ute i det fria om du tröttnat på den! Avliva den hellre hos en veterinär. Mer humant.

Jag tycker faktiskt att det borde vara förbud mot att inneha en giftorm som husdjur. Allra minst ska man vara tvungen att ha särskilt tillstånd för att ha en giftorm i hemmet. Räddningspersonal ska kunna veta om det finns en giftorm när de rycker ut av något skäl till en bostad. Nu är det upp till varje kommun att besluta om förbud eller tillstånd för giftormar. Vet inte hur det ser ut i Jönköping, men finns det inga sådana regler tycker jag att Acko Ankarberg Johansson borde driva på för att få införa det. Det skulle ge många röster! Helst ett förbud mot giftormar som husdjur i Jönköping.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej, något förbud mot ormar vill jag inte ha. Däremot ska man ha tillstånd för att ha en orm i Jönköpings kommun.
Enl de lokala föreskrifterna 3 § Djurhållning:
Det krävs tillstånd av miljönämnden för att hålla bl.a. orm/reptiler inom detaljplanelagt område.
Det krävs terrarium och för giftormar att det är låst samt för flerfamiljshus att orm/reptiler inte kan ta sig i ventilationen. Dessutom ska ägaren sätta upp info på dörren eller annat lämpligt ställe i lägenheten om att det finns orm och var i lägenheten. Detta oavsett flerfamiljshus eller villa.
Kopia på tillståndet skickas till polisen och för flerfamiljshus till fastighetsägaren.
Avgifterna för tillstånd:
700 kr för ogiftig reptil
1 400 kr för giftig reptil
Hittills har jag inte funnit anledning till synpunkter eller klagomål på dem som håller ormar i Jönköping.
Själv är jag livrädd för ormar så för min egen del skulle jag gärna se ett ormförbud. Men jag är också rädd för hundar m.m. men det är ju inte rimligt att förbjuda dem allt man är rädd för. Däremot måste det finnas tydliga regler för verksamheter som kan innebära risker för människor (eller djur). Så bra regelverk och uppföljning är jag beredd medverka till, men inget förbud.