onsdag, augusti 16, 2006

Kan man aldrig förlåta felsteg?

Jag erkänner, jag blev både besviken och oerhört förvånad att Sven Nylander använt kokain. Det trodde jag faktiskt inte om honom. Han har framstått som "ren" och rekorderlig. Dessutom har han ju jobbat aktivt mot doping och droger. Märkligt.
Nylander har varit en av mina favoriter bland de svenska friidrottarna. Den evige fyran. En sympatisk person. Nu känner man sig lite lurad och hans fall blir desto tyngre.

Man kan inte försvara att någon använder kokain, men jag tycker ändå lite synd om honom och hans familj. Nu tvingas han schavottera med sina problem i media. Det han gjort är oerhört korkat och dumt och förhoppningsvis har han nu lärt sig en läxa och får hjälp med problemen.

Att som Tony Richardsson säga att han aldrig kan förlåta Nylander för detta är ett oehört starkt uttalande och jag förstår det inte. Besviken kan man vara med rätta, men att aldrig kunna förlåta? Det är inte Richardsson själv som lider skada av Nylanders agerande, däremot Nylanders familj, stiftelsen han jobbar för och de ungdomar som sett honom som en förebild. Iställtet för att uttala hårda ord om oförlåtlighet borde Richardsson kanske ställa sig frågan om han på något sätt kan vara ett stöd för Nylander i den situation som uppstått. Alla har rätt till en andra chans, även f d friidrottsstjärnor som använt kokain.

1 kommentar:

Max Hobstig sa...

Skickat den 15 augusti 2006

Till Hans Svensson
Ordförande för "Ren Idrott"
Med anledning av Sven Nylanders erkännande


Är det inte dags att nu också ta tag i krökandet, i alla idrottssammanhang, nu när katastrofen ändå inte kan bli värre. Jag har tidigare jobbat med ungdomsgäng med extremt alkoholintag. De flesta blev det fason på. Men mest märkvärdigt är att dessa ungdomar redan under sitt destruktiva leverne kunde ha roligt utan alkohol om man bara gav dem ett bra alternativ. Så nog är det med förvåning jag ser på TV alla dessa ”idrottshjältar” badar i kröken så fort något skall firas, när det borde finnas flera skäl till att ha kul utan detta eviga krökande av människor som skall vara våra barns föredömen. Jag bifogar en gammal länk som även var en rapport till Socialtjänstnämnden i Stockholm hösten 1996

Vågat experiment med 45 skinnskallar. En nykter kräftskiva vars syfte var att vara en nykter fest vid sjön Flaten
http://www.geocities.com/filbyter/Flaten


mvh Max Hobstig