måndag, augusti 14, 2006

Grilla med spolarvätska

På bilden från vänster: pappa, Primus, lillebror Björn & Mamma

I lördags grillade vi hemma hos mina föräldrar och det var som alltid gott. Jag blev dock något förbryllad när min far hällde på spolarvätska på kolen. Man brukar vanligen använda sig av tändvätska. Men, kolen tog sig och det blev fin glöd. Och ingen eländig rök som det brukar bli av tändvätska. Så, jag bjuder på tipset om att använda koncentrerad spolarvätska till grillkvällen. Det luktade dock lite annorlunda precis när elden tog sig:-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fundera än gång till innan du rekommenderar att välja spolarvätska som tändvätska. Gå in på räddningverket och läs hur dom tycker du ska hantera koncentrerad spolarvätska. Lär dig också vad symbolerena med t.ex flamman betyder på flaskorna så förstår du att spolarvätska är betydlig mer branfarligt än tändvätska. Kan bilda gas vid läga tempraturer om det står i direkt solljus sen räcker det med en liten gnista så kan allt börja brinna.

http://www.srv.se/templates/SRV_Page____15952.aspx

Mia sa...

Nu har jag iofs inte rekommenderat att man ska använda spolarvätska, utan enbart tipsat om att det gick att använda.

Tackar för informationen om hur brandfarligt det är med koncentrerad spolarvätska. Och självklart ska alla flaskor med flamma hanteras förståndigt.

Anonym sa...

Har själv använt koncentrerad spolarvätska till både kakelugn vedspis och grillen men för gudarna var försiktig för det är mer brandfarligt än bensin. Misslyckas första försöket att tända på så kan spolarvätskan explodera när du tänder andra gången det smäller bra kan jag säga