måndag, september 18, 2006

Blandade känslor

Idag är det mest lättnad, men också en viss besvikelse. Jag är otroligt glad över att jag slapp höra Göran Persson säga "Vi regerar vidare". En stor lättnad över att allt arbete för maktskifte bar frukt. Nu börjar det spännande arbetet med att forma en regering. Ska bli intressant att följa.

Besvikelsen beror på att Kristdemokraterna inte gått så bra i länet (och landet) som jag hade hoppats och trott. Resultatet speglar inte heller som det har känts på responsen när man har varit ute och kampanjat. Vi tappar ett mandat i riksdagen och två mandat i landstinget. I de flesta kommunerna är det en viss tillbakagång. Nu gäller det att analysera varför resultatet blev som det blev. Som distriktets valledare känner man ju ett visst ansvar för valresultatet.

Spännande är det i Landstinget och Jönköpings kommun. I Landstinget är det en klar borgerlig majoritet om Centern sällar sig till de övriga borgerliga partierna. Det blir intressanta förhandlingar de kommande dagarna. I kommunen är det på samma vis, men med den intressanta aspekten att Miljöpartiet får en vågmästarroll om inte Centern vill ingå i Alliansen. Även här väntar intressanta förhandlingar.

Idag har vi ett kort gruppmöte med landstinget och i kväll sammanträder distriktsstyrelsen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ta re lungt Mia.
Följande mejl skickades tidigt i morse ut från förre kvartermästaren till kristdemokrater i landets alla hörn. Du blev borglömd idag men inte i går. Jag kryssade som jag sa :-)

Till Ulla-Carin Karlsson
och alla de övriga kristdemokraterna som jag inte hinner nämna

Nära skjuter ingen hare brukar man säga. Det är så sant som det är sagt. Men mitt i prick kan fälla en björn som nu i fallet med Göran Persson. Nu äntligen kan vi alla glädja oss åt att KDUs förslag om att pensionera Person lyckats få gehör. Medborgarna har med allmänt bifall beslutat att sörja för att KDUs förslag äntligen gått till beslut.

Jag vill därför gratulera Dig och alla andra till en valseger, även om våra egna siffror på riksnivå blev lite kantstötta. Men det är ingenting att gräma sig över. Man kan väl säga att fartyget ändå togs i hamn med både last och passagerare något så när i intakt skick.

Själv har jag legat på latsidan under valrörelsen och bara kört på halvfart, men är glad ändå eftersom jag hela tiden vetat att Ni kört för fullt. Valrörelsen har rullat på även ”på landet”. Det är som ni alla vet, Resultatet som räknas och det är inte fy skam.

Grattis en gång till
Nu är det bara att köra.