söndag, september 24, 2006

Bästa barnprogrammet

Maken och jag tittade på Folktoppen igårkväll och tio i topp över det bästa barnprogrammet skulle presenteras. Intressant är hur minnena kommer över en när man ser ett sådant program. Och vilka olika minnen vi har av barnprogram från när vi var små. Nu är ju iofs maken ett par år äldre än jag, så vi såg ju på lite olika program när vi var små.

Bästa barnprogram enligt svenska folket är "Fem myror är fler än fyra elefanter". Instämmer! Det var ett av mina favoritprogram när jag var liten och sångerna sitter fortfarande kvar i huvudet.

Vem ville inte bo i ett trädhus med en studsmatta som Trazan och Banarne? Eller ha en bildtelefon som Hedvig? Eller en sån stor och härlig säng som Beppe?

Saknade "Kapten Zoom" och "Vilse i pannkakan" på listan. Det var favoriter det. Minns att min lillasyster Ulrika var rädd för storpotäten. Inte heller "Hajk" var med på listan. Vem har inte gjort en säckpipa av en plastpåse och flöjt?

Ett program som jag inte gillade, trots att jag alltid har läst mycket böcker, var "Dagens boktips". Usch! Hemsk signaturmelodi och för att inte tala om den regnbågsfärgade soffan.

Eftersom jag ofta var sjuk när jag var mindre kunde man roa sig med att titta på skol-tv. Ett av favoritprogrammen var "Gubben i ordförrådet". Minns inte om programmet verkligen hette så, men det var en farbror som hade en massa burkar med ord som förklarades. Väldigt lärorikt och pedagogiskt.

Vilket var ditt favoritprogram när du var liten?

Inga kommentarer: