måndag, juni 18, 2007

Bästa sättet är att låta bilen stå

Expressen skriver i dag om en undersökning av alkomätare som tidningen Motorföraren har gjort. Testet visar att sex av tio testade mätare visar fel resultat. Jaha. Allvarligt kan tyckas, men Vem är det egentligen som går och köper en alkomätare på en mack? Och till vilken nytta?

Varje dag kör det runt 15 000 personer som inte borde köra bil p g a alkoholpåverkan och det är ju en nåd att det inte sker fler olyckor än det gör. Vad har hänt med det självklara att låta bilen stå när man har druckit alkohol? Och det gäller även dagen efter.

Försäljning av alkomätare på mackar och Systembolagets lilla tabell om hur snabbt alkoholen går ur kroppen bidrar till att folk chansar och kör trots att bilen borde stå parkerad. Man leker inte bara med sitt eget liv, utan även sina medtrafikanters. Det handlar faktiskt om ett självklart och medvetet val. En attityd som borde vara given - alkohol och bilkörning hör inte ihop. Då behövs varken egna alkomätare eller tabeller.

2 kommentarer:

Julia sa...

Tack för ditt klarspråk. Ibalnd blir jag nästan rädd för att röra mig itrafiken när man vet hur många som kör runt med alkohol i kroppen. Dessutom har jag på senare tid chockats över vilken attityd vanliga, välordnade människor har till detta. Jag har så vårt att förstå varför man ska "chansa" eller tänja på gränserna. Men det är mycket man inte förstår å andra sidan...

Mia sa...

Julia// Ja, tyvärr räcker det ju inte med att jag är nykter och försiktig i trafiken. Man kan möta vem som helst.

Jag är liksom du förbluffad över attitydförändringen till alkohol och bilkörning. Kampanjer i all ära. Den bästa lösningen är väl alkolås i alla bilar?