onsdag, juli 16, 2008

Bloggen i dagens JP

När jag satt hos frisören i Berlin blev jag uppringd av en journalist på JP som ställde frågor om min blogg och varför jag bloggade. Han skulle skriva om lokala politiker som bloggar och att vi är få i Jönköpingstrakten. Journalisten frågade varför så få politiker bloggar men mina funderingar om det kom inte med i artikeln . Jag gav ett exempel på att gruppledarna i fullmäktige i Norrköping bloggade eftersom NT upplåter utrymme till "politikerbloggar" på sin hemsida. Kanske inte så oväntat att det inte kom med eftersom JP inte har någon sådan hemsida/nätupplaga av tidningen. Därav kan jag inte länka till dagens artikel heller.

Men jag kallar nog inte min blogg för en "politikerblogg". Jag är en politiker, förtroendevald, som bloggar om stort som smått. Jag har fått skiftande kommentarer om innehållet på min blogg under årens lopp, exempelvis:
- Jag hoppar över allt som handlar om politik.
- Jag hoppar över allt som handlar om fotboll.
- Det är en bra mix av allt möjligt. Hade det bara handlat om politik hade jag inte läst din blogg.
- Det är kul att få en personlig bild av en politiker.
- Du är alldeles för privat. Du lämnar ut dig för mycket.

Det sista kommenterar jag med att det är skillnad på att vara privat och personlig. Visst, du får veta en del om mig och min familj, mitt arbete och vardagsliv. Men bara sådant som jag tycker att det är okej att berätta om. Sånt som man pratar om vid fikabordet på jobbet. Det som skrivs på bloggen är inte hela mitt liv eller hela jag. Det är bara en liten, liten bråkdel. Det finns en privat gräns.

2 kommentarer:

Meeri sa...

Märkligt ändå att människor ska ha så mycket åsikter om saker och ting som inte har med dem att göra. Var och en sätter upp sina egna integritetsgränser. Jag tycker inte att du ens ska behöav försvara dina. Du är du och du berättar vad du vill om dig själv!

Mia sa...

Visst är det så. Sen kan det ju vara så att vi som personer har olika "privatgränser". Det som är en självklarhet att berätta om för mig kanske är en väldigt privat sak för någon annan. Jag bloggar på som förut:-)