onsdag, juli 30, 2008

SJ, SJ är inte en gammal vän

Det är bra att Aftonbladet lyfter fram SJ:s problem med att hålla tider och bristande service. Jag känner så väl igen mig. Det är ofta förseningar och man kommer sent till möten o s v. Senaste gången jag skulle till Stockholm kom inget tåg. Inga besked. Dåligt bemötande när jag ringde tågupplysningen. Det blev ingen resa till Stockholm alls. Bemötandet jag fick när jag ringde för att avboka biljetten som inte gick att använda var uselt. Vet ännu inte om landstinget fått pengar tillbaka för biljetten. SJ måste bli mer serviceinriktade!

SJ:s VD Jan Forsberg ger inte direkt något sympatiskt och förstående intryck i intervjun.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Inser du inte att Aftonbladet bara försöker knipa billighetspoäng på en f d statlig jätte?

Problemen ligger inte hos SJ, speciellt inte med förseningar - utan hos Banverket! Det spelar ingen roll om Nisse Tåg AB tar över...problemen ligger kvar ändå, och är en nöt för politikerna att knäcka!

Anonym sa...

Inst�mmer med ovanst�ende.
Det �r l�tt att hata en f.d statlig koloss, som dessutom faktiskt med sina resurser �r en av Europas effektivaste j�rnv�gsbolag.
Jobbade jag dessutom inom Landstinget skulle jag nog ligga ganska l�gt.
Vore jag dessutom Kristdemokrat och h�ller p� Peking.....hmm...ja ja jag vet inte jag.

Mia sa...

Anonymn 1// Jag köper mina resor av SJ och när de inte kan leverera den tjänst jag köpt på ett bra sätt anser jag att det är rimligt att kritisera det. Oavsett om det är en f d statlig jätte. Uppenbarligen är det inte bara jag som är kritisk till SJ...

Anonym 2// Var någonstans har jag skrivit att jag hatar SJ? Och varför ska min politiska hemvist och fotbollspreferenser inskränka min rätt att uttrycka mig kritiskt om SJ? Det förstår jag faktiskt inte.
Jönköpings landsting är välskött och jobbar ständigt med förbättringsarbete och kvalitetsutveckling. Det är jag stolt över!

Anonym sa...

Hej.. En del saker har sagts redan.. fast jag kan ju ge min synpunkt som anställd på Sj (är förare).Ja visst det kan verka trögt ibland (har själv som anställd svurit tyst ganska många gånger över den administrativa personalen) Men man ska komma ihåg att det är inte ett aldeles lätt jobb att hålla igång en organisation som är utspridd över hela landet.. och där VARJE resenär är viktigast i världen.. Och Det är lätt att gnälla på just Sj för i ganska många människors huvud är det bara Sj som kör tåg.. folk glömmer lätt att marknaden är rätt så avreglerad redan Och Jag vet att de små bolagen har samma problem som vi har.. Pågatågen i skåne o veolia transport i östergötland har ibland katastrofal statistik med inställda tåg och förseningar.... men Sj är störst och får ta skit för allt.... Betänk att den som har störst ansvar för problemen är staten som försummat järnvägsnätet i 30 år.. och staten är VI..Staten har även bestämt att SJ ska vara vinstdrivande... Så det är kul o läsa blogg kommentarer där folk kallar sig själva idioter...(men som du själv sa ... det är frivilligt att resa med tåg

Anonym sa...

Håller med dig Mia! Köper man en tjänst och de inte sköter sig så har man all rätt i världen att klaga! Dessutom är SJ sjukt dyrt! Och de är inte försenade en liten stund utan många timmar. Och tåg som inte ens dyker upp? Dålig stil! Ersättning i pengar eller fixa en buss eller taxi direkt!

Annat var det när man var i Japan. Konstigt att ett land klarar av det så bra med 128 miljoner invånare. Där det är berg och olika klimat. Sverige spårar ur bara det kommer snö. Vilket det gör varje år - konstigt nog.
SJ behöver konkurrens!

Anonym sa...

Heja Mia!!! Mvh Marcus Birro

Anonym sa...

Du har helt rätt - Jan Forsberg ger verkligen ett mycket osympatiskt intryck i intervjun.
Att som den anonyme lokföraren som replikerar på ditt inlägg blanda in Pågatågen i Skåne och Veolia Transport i Östergötland är bara SÅ dåligt. Vad hjälper det mig som resenär hos SJ om andra är dåliga? Typisk brist på argument.
Sedan - visst är det frivilligt att åka med tåg MEN om man nu vill det - varför ska man vara hänvisad till enbart SJ på nästan alla sträckor? Flyg och buss erbjuder flera aktörer på samma sträckor. Varför ska SJ vara fredade från konkurrens? Jan Forsberg säger att SJ visst har konkurrens men då i form av Bil, buss och flyg. Inte riktigt samma sak va? Välkommen till verkligheten Forsberg. Lär dig lite om marknadsekonomi och vad ordet konkurrens verkligen betyder!
SJ skyller också på försummat underhåll av järnvägen och det är helt rätt. Beror dörrfel och felt på fordonets ATC (vilket är mycket vanligt) också på försummat järnvägsunderhåll eller på försummat underhåll av tågen? Jag bara undrar!
Sedan avslutar jag med att undra om det är rimligt att lägga 30 miljoner på nya uniformer istället för att förbättra ersättningen till missnöjda resenärer??
Ge SJ konkurrens på riktigt - NU!!!