fredag, juni 25, 2010

En annorlunda midsommarafton

Nog för att midsommaraftonen började som den brukar med mulet väder och blåst när jag gick en promenad för att plocka midsommarbuketten. Det är rogivande att gå ut i naturen och plocka en midsommarbukett. Och så fint det blir på altanbordet! Sedan blev det en promenad för inköp av svenska jordgubbar. Vi avnjöt dem (på tårtan) andäktigt. De kostade ju 48 kr för en halvliter. Men det var de sannerligen värda!

Solen bröt igenom molnen lagom tills det var dags att äta sill & potatis på altanen. Sönerna åt dock köttbullar. Sedan blev det jordgubbstårta som maken gjort. Den smakade underbart! Är det midsommarafton ska man äta jordgubbstårta. Det hör liksom till.

Där upphörde vår traditionella midsommarafton. Maken har åkt iväg till jobbet. Det är nog första gången under alla våra år tillsammans som vi inte firar hela midsommaraftonen tillsammans. Inte ens sommaren 1988 när jag var höggravid och låg inlagd på sjukhus var vi ifrån varandra. Då var vi på Polustus i Grytgöl, även om jag kördes runt i en lånad rullstol.

Nu är det jag, sönerna och Baby hemma. Vad gör man "ensam" en midsommarafton? Sönerna sitter vid datorerna. Tror att jag ägnar eftermiddagen åt att läsa på altanen...

2 kommentarer:

Steve sa...

Klokt val, med en bok blir man aldrig "ensam". Det är väl en bok du läser och inte material till nästa Landstingsmöte.Glad Midsommar !

Mia sa...

Tack Steve!
Landstingshandlingar får vänta till efter sommaren. Njuter av att läsa böcker. Hoppas att det blir många under sommaren.