onsdag, juni 30, 2010

En gång klippte jag bandet två gånger

Idag har det varit invigning av Galleri Ö i Mullsjö. Det är länets första fotogalleri. Du kan läsa mer om galleriet här. Gör gärna en tur till Mullsjö och besök galleriet!

Jag hade förmånen att få hålla ett invigningstal och klippa bandet. Ja, bandet fick klippas två gånger eftersom de två som hade till enda uppgift att föreviga detta ögonblick med kamera glömde att fotografera;-)

Här är mitt invigningstal:

En bild säger mer än tusen ord. En bild, ett fotografi, kan förmedla så många minnen, intryck och känslor. Man kan fånga just det där ögonblicket med ett litet klick. Genom kameran kan man dokumentera händelser, tidens och naturens gång.

Vem minns inte när man fick sin första kamera? Ja, ni som är minst lika gamla som mig, kanske också fick förmaningar av era föräldrar att inte ta en massa struntbilder. Riktiga bilder skulle man ta. Det kostade ju pengar med framkallning, ny film och blixt. Alltså blev det mest fotografering när man var på skolresa och semester. Ja, vid särskilda tillfällen. Inte de där vardagsbilderna som säger så mycket.

Idag tas det foton som aldrig förr. Med mobilen eller en kamera. Ibland kan jag ställa mig frågan om vi idag värderar bilderna lika mycket, när vi utan att det kostar något kan ta tusentals digitala bilder. Vad gör vi med alla foton? Hur många av dessa foton bevaras för eftervärlden? Ramas in och hängs upp på väggen? Sätts in i fina album som barnbarnsbarnen kan bläddra i? För mig är det en högtidsstund att sitta tillsammans med lilla farmor och titta på alla vackra ateljébilder tagna på farmors föräldrar och andra äldre släktingar. Höra henne berätta. För fotografier har en berättelse att berätta.

Det är verkligen glädjande att ni här i Mullsjö satsar på fotokonsten. Det är en konstform som vi kanske inte varit så duktiga på att lyfta fram i vårt län. Länets första professionella fotogalleri öppnas idag i Mullsjö. Här kommer vi att få ta del av fotokonst av absolut högsta klass. Invigningen av detta galleri är en aptitretare på det som komma ska. Nästa år är det ju premiär för norra Europas största och mest kvalitativa fotomässa. Det sätter Mullsjö och Jönköpings län på den fotografiska världskartan. Tänk vad mycket det betyder att kreativa människor slår sig ner i vårt län!

Jag ser fram emot att besöka fotofestivalen nästa år. Men nu njuter vi av detta. En sak i taget.

Med dessa ord förklarar jag fotogalleriet och festivalkansliet invigt. Lycka till!

Tack till Jarl Karlsson som tog foto när bandet klipptes.

1 kommentar:

Steve sa...

Mycket bra tal tycker jag.
Jag åker ofta omkring i min elbil här hemma på vårt Getingstorp och tar massor av bilder. När jag sedan laddat ner dom på datorn och tittar så undrar jag ofta:
- Bor jag verkligen i så här vacker miljö?
Det är en ny insikt. Så långt kom jag aldrig i tanken förr när det kostade skjortan att framkalla och bilderna blev få.