onsdag, december 28, 2005

Lovisa och Carl Michael

Nu har jag sett de två avsnitten om ett dygn i Lovisa och Carl Michael Bellmans liv. Välgjord produktion med många kända skådespelare och fina kostymer. Nu kan jag inte riktigt min Bellman, men i denna miniserie framstår han som en försupen, naiv, lat och oansvarig skald. Och det stämmer nog. Vilket ansvar tog han för sin familj? Inget. Ömkade sig själv var vad han gjorde. Jag kan inte rå för det, men såna personer gör mig så irriterad.
Den starka i detta äktenskap var hans fru Lovisa som det var ruter i och som försökte på alla sätt hjälpa sin man. Men vad hjälpte det när hon hade en sån man? Tyvärr, fick hon och barnen leva i fattigdom när C M dött eftersom C M var så naiv när Fredmans epistlar skulle tryckas. För att inte tala om alla skulder han dragit på sig.

Inga kommentarer: