fredag, december 16, 2005

Unga väljer nätet

Internet verkar få en betydande roll i kommande valrörelse, speciellt för de som inte bestämt sig för hur de ska rösta. I en ny undersökning av Temo anger hela 77 procent av dem mellan 16 och 29 år att de i första hand skulle söka information om politiska frågor och partier på nätet.

För kandidater till de olika valen kan kanske bloggandet vara en kanal att nå ut till de osäkra väljarna. Snabba kommentarer om aktuella händelser, varvat med mer personlig information om kandidaten. Tror att just det där personliga tilltalet som en blogg ger, säger mer om vem/vad kandidaten står för än dussintalet insändare och debattartiklar i lokalpressen. (Med det inte sagt att insändare och debattartiklar är onödiga.) Dessutom kan man ju kommunicera via bloggen med hjälp av kommentarsfunktionen. Personligen tycker jag att en vanlig hemsida är lite stelare i formen och mycket jobbigare att uppdatera.

Eftersom jag tycker att det är så fruktansvärt kul att blogga så kommer jag i en eventuell personvalskampanj (inga listor är ju fastställda ännu, men jag hoppas på att finnas med på landstingslistan för Jönköpings Östra valkrets) givetvis att fortsätta blogga direkt från valrörelsens vardag. Om det kan ge någon mer röst, låter jag vara osagt.

Inga kommentarer: