måndag, december 19, 2005

Lurad

Brukar du hämta mat på McDonald's? Jag gör det lite då och då. Har faktiskt inte funderat på det tidigare, men så såg jag en artikel på n24 om att hamburgaren kostar lika mycket vare sig jag tar den med mig i en påse eller sitter i restaurangen och äter. Ändå är det lägre moms på hämtmat, eftersom det räknas som livsmedel. Vi konsumenter har glatt blivit lurade utan att klaga. Man har räknat ut att McDonald's tjänar ca 5 kronor per kund som tar med sig maten i en påse. Ger rejält med klirr i kassan. Hm.

Från McDonald's sida menar man att en av orsakerna till att man tog bort de diffrentierade priserna var för att kunderna hade svårt att förstå det. Låter märkligt. Kan ju inte ha varit många som ifrågasatte varför det var billigare att hämta maten...
Vidare menar man att vinsten som de gör på hämtmaten har bidragit till att man kunnat hålla priserna nere generellt. Kan så vara. Men när jag hämtar min mat så tjänar de ju inte bara den där femman. De får mindre disk, sophantering, städning etc och det kostar ju också pengar. Nej, nu kommer det att ta ett tag innan jag hämtar mat på där.

För övrigt anser jag att det ska vara samma momssats på restaurangmat oavsett om jag äter inne på restaurangen eller tar den med mig - 12 procent.

Inga kommentarer: