tisdag, januari 03, 2006

Vägra semla före Fettisdagen!

Idag, den 3 januari, hittade jag en annons i JP om semlepremiär. Men skärpning! Semla äter man först på Fettisdagen! Varför släta ut alla traditioner så att man äter semlor året runt och julpyntar i affärer redan i oktober? Finns säkert fler exempel på detta.
Min första semla kommer jag att äta på Fettisdagen som dessutom råkar sammanfalla med min namnsdag i år. Sådäså!

Förresten, äter du din semla med varm mjölk eller "bara" semlan som en bakelse?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ähum, måste omedelbart bekänna att jag just inköpt säsongens första semlor till mitt makens förmiddagskaffe. Det är vår 19-åriga bröllopsdag idag. Är det ok trots att det är långt till fettisdagen?

Det finns många skäl till att pröva semlorna före fettisdagen. Förutom bröllopsdag(eller liknande) så bör man testa olika semlor så man köper "rätt semla" på fettisdagen.

Mia sa...

Får gratulera på bröllopsdagen!

Men jag vidhåller att man inte ska tjuväta semlor före fettisdagen...

Anonym sa...

Jag har just ätit årets första semla.

Anonym sa...

Skall du hålla på traditioner så är det bara på fettisdagen som du får äta semlor. Annars, om man inte nöjer sig med en dag om året, är det ur traditionsynpunkt betydligt bättre att äta före fettisdagen än efter den: efter den börjar enligt traditionen fastan, och då får man naturligtvis inte äta semlor.

Personligen tycker jag att det är oerhört dumt att vägra äta någonting man tycker om på grund av någonting så dumt som traditioner: gillar man det, ät! Svårare än så är det inte.

Mia sa...

anonym nr 2//
nu är det faktiskt så att jag inte är någon storätare av semlor och det brukar max bli 3 semlor per år. Visst ska man äta det man gillar och jag gillar att äta någon enstaka semla och tycker därför att det är högtidligt att baka sina egna semlor och äta på just fettisdagen.
Fastar gör man väl mer eller mindre året om:-)