lördag, mars 11, 2006

Melodifestivalen del IV

Det var med lite extra spänning och förväntan som jag såg på sista deltävlingen i Melodifestivalen ikväll. Skulle Carola motsvara den hausse som kvällstidningarna byggt upp?

Här kommer mina omdömen om kvällens bidrag:
  • "Silverland" var en typisk "Pontare" och vi har hört det alldeles för många gånger. Trummor och lite fornnordiskt. Gäsp. Var kostymmakaren inspirerad av Narniafilmen?
  • "Don't try to stop me" var en hyfsat bra funklåt men passar bättre på en liten jazzklubb än i Melodifestivalen. Extra plus för gitarren.
  • "Like fire tonight" var ett enda kräkmedel till bidrag. Jag är så trött på dessa pajasar. Vad har de i Melodifestivalen att göra?!? Enbart patetiskt och larvigt. Maken tyckte att låten var en mix mellan E-type och Army of lovers.
  • "Jag tar det jag vill ha" var ingen bra låt. Kunde lika gärna ha varit en av Nanne Grönwalls usla låtar. Det hjälpte inte med dansare och mc på scenen.
  • "Under your spell" vara bara ett enda stort NEJ! Jag gillar 80-talsdisco, men denna låt var usel och killen kunde inte sjunga. Eller var han bara extremt nervös? Rösten bar i vilket fall som helst inte. Stort minus till koreografi och dräkter.
  • "Mama take me home" - ja, det tänkte jag också när jag hörde och såg dem uppträda. Var det en parodi på country?
  • "Älskar du livet" var en vacker och lite franskromantisk låt. Kommer säkert att ligga länge på Svensktoppen. Björn Kjellmans framträdande var en fröjd att se.
  • "Evighet" var klart det bästa bidraget. En härlig schlager och som Carola intog scenen. Wow! Motsvarande den hausse som byggts upp kring henne.

Pausunderhållningen med stepp och slagverk var härligt att se! Vilken rytm! Morgan Alling var en enda gäspning. Han är mycket bättre som amatörtrollare i "Lite som du".

Vann rätt låtar? JA! Björn Kjellman var nog den gladaste och lyckligaste av alla finalister hittills.

Imorgon när Andra chansen avgörs hoppas jag verkligen att Patrik Isaksson går till finalen i Globen. Han och Carola har varit klart bäst.

Inga kommentarer: