söndag, mars 19, 2006

Vad ville man få fram?

Har precis sett på Dokument inifrån och programmet om Kristdemokraterna. Programmet hade Lena Scherman döpt till ”Bögfaktorn”. Märklig rubrik. Med denna rubrik så befarade jag det värsta för partiet innan jag satte mig för att se det.

Programmet handlade till liten del om Kristdemokraterna, desto mer om olika religiösa grupper som ansåg att Sverige var i ett moraliskt förfall. Varför så mycket utrymme till denne Stefan Grevle? Och mig veterligen så är Åke Green inte medlem i Kristdemokraterna. Och hur stor andel av partiets medlemmar är Andreas Olofsson talesperson för? En liten, liten del skulle jag nog säga. Förstår inte alls Olofssons kritik om att Kristdemokraterna inte är tydliga när det gäller familjepolitiken.

Jag blev inte riktigt klok på vad Scherman ville säga med denna dokumentär om Kristdemokraterna. Mitt intryck blev i alla fall att det var tydligt att Kristdemokraterna är ett politiskt parti och inte ett konfessionellt parti. Om fler människor inser det efter att ha sett detta program vore det ju bra.

Inga kommentarer: