onsdag, november 19, 2008

Voteringar och viskleken

Det tog ungefär en timma att besluta om budgeten. Ca 70 yrkanden, varav Vänsterpartiet stod för 56(!) av dem. Egentligen var det väl 43 egna yrkanden från Vänsterpartiet, 13 av dem var ju instämmande i (S)-yrkanden. Lite märkligt att man kände sig tvingad att lämna in dessa instämmanden skriftligt. Det hade ju räckt med att man gjort dessa instämmanden från talarstolen. Nu blev det lite knepigt när yrkandena skulle hanteras.

Beslutsprocessen innebar 14 voteringar. Tack och lov för voteringsanläggningen!

Det är lite riskfyllt att ringa och tala om att man är ett par minuter sen. Man vet aldrig var det kan sluta. Lite som viskleken.
Imorse hade bildörren fryst fast och jag kom iväg senare än beräknat hemifrån. Några medtrafikanter körde sakta framför mig och minuterna rann iväg. Jag ringde min gruppledare och sa att jag blir några minuter sen och att jag var i Järabacken. Detta vidarebefordras till fullmäktiges ordförande som sa inför fullmäktigeförsamlingen att jag satt fast i Järabacken med en polis. Polisen som åsyftades var min partikollega som jag brukar samåka med. Han var dock på plats i tid. Vid fikapausen undrade många vad som hänt i Järabacken. Hade jag fastnat i en poliskontroll? Var det en olycka? Hänt?!? Jag förstod inte vad man menade men fick berättat vad som sagts av ordförande. Det hade ju inte hänt någonting, mer än att jag ringt och sagt att jag var sen…

Inga kommentarer: