onsdag, november 19, 2008

Budgetdebatt och stipendieutdelning

Tisdagen ägnades åt budgetdebatt på fullmäktige. Debatten började 10.10 och själva debatten avslutades 17.20. Då ajournerade vi oss för dagen för att hinna klä om inför middag med stipendieutdelning. Så idag ska budgeten klubbas. Många deltog i debatten och populärast ämnen var: vårdval, rättvisande pensionsredovisning, tillgänglighet, Länstrafiken och tandvården. I mitt anförande berörde jag själv ämnena kultur och tillgänglighet. Du hittar det här.

Intressant att notera var att socialdemokraterna kom på under budgetdebatten att de skrivit fel i sitt yrkande om att stryka avsnittet om utvidgad vårdgaranti. Det var ett annat stycke de ville stryka. Där ser man. Så nu finns det en enighet om att utvidga vårdgarantin och skärpa upp ambitionerna. Gott! Men vi är fortfarande inte ense om vägen dit...

Ajourneringen skulle ha gjorts vid 17, så det blev att stressa hem för att hinna byta om och fixa till sig inför middagen. Förutom dusch, klädbyte och smink var jag tvungen att hinna skriva över mitt tal til stipendiaterna på små kort. En timma går otroligt fort! Att ta på sig tunna strumpbyxor när man är stressad och har lite längre naglar är inte att rekommendera...

Det blev en trevlig middag på Stora hotellet. Vid mitt bord satt stipendiaterna David Sandberg och Kai Rehn. Underhållningen bestod av Jimi Hendrix-musik. Väldigt bra! Snabbt spred sig i salen att Jimi Hendrix hade en släkting som var på festen. Häpp! Vem? Jo, Göran Henriks, utvecklingsdirektör i Landstinget. Ja, jag vet. Det blir inte lika roligt i skrift...
Stipendieutdelningen avlöpte väl (förstår inte varför jag är så nervös för det) och efter den avslutades kvällen med dans. Det var ganska många som ville stuffa loss efter en dags budgetdebatt. Mindre roligt är att jag har tappat mitt pärlarmband någon gång under kvällen. Hm.

Blev ganska sent innan jag kom i säng. Trots att jag var så trött var det lite svårt att slappna av och somna. Upp tidigt imorse för att packa inför avresan till Linköping i eftermiddag och Länsmusikens höstmöte. Nu är det dags att åka in till Jönköping och fortsättningen av fullmäktige.

Inga kommentarer: