tisdag, oktober 20, 2009

Funderingar om sociala medier

Sociala medier diskuteras och debatteras flitigt. Allt fler använder sig av dem. Själv bloggar jag sen flera år, twittrar och finns på Facebook. Varför? För att det är roligt.

Många tror att sociala medier kommer att ha stort inflytande på valrörelsen och alla hänvisar till Obamas kampanj. Så nu finns det mängder av seminarier och kurser om sociala medier.
Det finns dock en sak som jag har lite svårt för. Alla råd om hur man ska använda sig av sociala medier för att röstmaximera. Man får veta hur man ska blogga, att man ska skriva si eller så för att vara intressant. Twittrandet ska ske på ett visst sätt för att vara "rätt" och Facebook ska man använda sig av så. Varför krångla till det så mycket? Skulle jag tänka på alla olika råd om vad som är rätt eller fel, ja då skulle jag logga ut. Det är inte jag. Jag gör på mitt sätt.

För mig är inte mina bloggar, Facebook, Twitter redskap för att röstmaximera. Det är en del av mitt liv och politik är inte hela mitt liv. Mitt liv är mycket mer än så. Därför kommer jag blogga och twittra om andra saker än politik. Förhoppningsvis ger det en bild av personen som också är förtroendevald. Facebook är ett ypperligt sätt för mig att hålla kontakt med släkt och vänner som jag inte träffar dagligen, men också möjligheten att dela med mig av tankar och funderingar och få en dialog. Jag är inte heller en repeterstation för det parti jag är medlem i, så därför kommenterar och skriver jag om det jag vill skriva om. Jag kommer att fortsätta att vara personlig, men inte privat.

Ja, det är några funderingar en tisdagskväll. Visst kommer sociala medier att spela roll i valet 2010 - för en del positivt, för andra negativt. Men finns det inte äkthet och engagemang så spelar inte de fina strategierna någon roll...

Inga kommentarer: