måndag, september 01, 2008

Kulturmåndag

Det är något visst med folkhögskolor. Det är liksom en annan takt och atmosfär. Låter flummigt, men oftast är miljön runt folkhögskolor väldigt vacker och i sig rogivande. Dessutom är det alltid bra mat på folkhögskolor;-) Eller är det mina positiva minnen av folkhögskoletiden som påverkar mig?

Sitter i sängen på ett rum på Fristads folkhögskola. Dags att sova snart. Det har varit en lång dag. Dagen inleddes med sammanträde med Utbildnings- och kulturdelegationen. På dagordningen stod bl a första diskussionen kring arbets- och kulturstipendier och beslut om kulturprojektbidrag. Därefter väntade datorn och ett antal mejl som skulle läsas och besvaras.

Efter lunch var det ett möte med Synskadades förening på teatern. Det är oerhört viktigt att kulturlivet är tillgängligt för alla och inte exkluderar någon p g a en funktionsnedsättning. Samtalet var konstruktivt och små justeringar kan göras för att syntolkning av teater fungerar bättre. Gott.

Tillbaka till mitt arbetsrum för att fortsätta svara på mejl, ringa samtal etc. Är ju inte tillbaka på kansliet förrän på torsdag. Så en del saker var bara tvungna att hinnas med. Men, minuterna räckte inte till. Det blir datorjobb tidig morgon alt. sen kväll. Sista anhalten innan bilen kunde rulla mot Fristad var Radio Jönköping för en debatt om SMOT-huset. Du kan lyssna på inslaget här (rulla nedåt på sidan så sittar du inslaget). Just nu är det mycket känslor i svall, vilket märks på insändarsidorna. Inte alldeles lätt att bemöta, men man får göra så gott man kan för att reda ut fakta och behovet av en nybyggnation för Smålands Musik och Teater. Jag är dock övertygad om att detta är en vettig satsning som kommer att betyda oerhört mycket både för våra anställda och för kulturlivet i hela regionen.

I bilen till Fristad (något sen), gick jag igenom hela debatten i huvudet. Det skulle jag ha sagt. Och så skulle jag ha uttryckt mig. Lät jag för käck? Talade jag för fort? Jag är tacksam över att jag har vänner som ger konstruktiv kritik. Det lär jag mig av.

Väl framme i Fristad väntade styrelsen för Folkhögskoleföreningen. Det har varit en kväll med givande diskussioner och trevlig gemenskap. Men, nu lockar John Blund. Imorgon är det styrelsekurs. En dag späckad med förhoppningsvis matnyttig information. God Natt!

Inga kommentarer: