torsdag, november 03, 2005

Dagens Sturesson

Av en tillförlitlig källa har jag fått veta att unge herr Sturesson är en man som håller hårt på traditioner. Speciellt vad gäller julen. Det ska vara som det alltid har varit.
För något år sedan blev Andreas väldigt upprörd över att föräldrarna valt att ha plastgran istället för "riktig" gran. I år ska familjen Sturesson fira jul hos Andreas syster i det fagra Tenhult och det var inte heller en nydaning som gillades av Andreas. Men efter att ha förhört sig om det skulle blir "riktig gran" eller plastgran godkändes det, för systern utlovade "riktig" gran. Enligt källan har dock Andreas försäkrat sig om att det blir mammas Janssons frestelse och julskinka på julbordet. Traditioner är dock traditioner.

En annan sak som är väldigt viktig för unge herr Sturesson juletid är "Karl-Bertil Jonssons jul" på tv. Då ska alla sitta och titta, oavsett om de tycker att det är lika bra som Andreas tycker...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man får väl erkänna att Frufriskning är imponerande välunderrrättad. Vad betalar du för att få del av allt detta skvaller?

När det gäller traditioner så är ju poängen med dem att de just är traditioner. Att då slå vakt om dem ligger i sakens natur. Eller? Dessutom finns i detta avseende ett mått att stil och klass. Är man född och uppvuxen på en bondgård kommer man alltid att betrakta platsgranen som något katten dragit in. Att som fd bondson påstå att plast och äkta vara är jämbördiga är lika osannolikt som att en västkustfiskare skulle säga att Abbas räkor i lake är lika bra som nykokta räkor på Smögen. Skulle inte tro det!!!

Jag kan bara beklaga att det finns liberala moment hos den Sturessonska släkten angående hur julen bör/ska firas :-)

När det gäller Karl-Bertil så bidrar jag här med några citat ut filmen som stämningshöjare (något ord kan vara fel, har inte min KBJ bilderbok här så att jag kan ange exakt):

"Denna saga utspelar sig på den tid då julen fortfarande firades till minne av Jesu födelse."

"På den här tiden var en fjortonårings idoldyrkan inte nödvändigtvis av sexuell natur."

"Den stund av andakt som endast en gammal svensk film på TV kan frambringa."

"Har jag närt en kommunist vid min barm? Har du förstått vad du har gjort? Du kan ju hamna på anstalt pojk!"

"Karl-Bertils pappa trodde att alla som gav bort något frivilligt var kommunister."

"Karl-Bertil väcktes klockan fem av sin ömma moder."

"Det var förb... mig det finaste jag hört sedan jag konfimerades. Vill du ha ett fikon?"

"Skall du lukta på glöggen pojk?"

Mia sa...

Betala? Det vore mig fjärran och behövs inte heller, eftersom det finns vänner till dig som gärna bidrar med en anekdot eller två...