torsdag, november 10, 2005

Könet sitter i hjärnan

Som jag tidigare skrivit så var jag på ett seminarium om kvinnligt och manligt och fick mig en rejäl lektion om hjärnan. En föreläsning som satte myror i huvudet på mig. Föreläsare var hjärnofoskaren Annica Dahlström. Hon menade att könet sitter i hjärnan. Hela vår identitet finns i hjärnan.

Studier av hjärnan visar på tydliga skillnader mellan kvinnor och män och vilka egenskaper som styrs av hjärnan, d v s kvinnligt och manligt beteende. Att det mesta av vårt beteende inte är socialt betingat utan danades redan under de första veckorna i mammas mage. Graden av testosteron spelar avgörande roll för vår sexualitet. En del forskare menar att "mannens hjärna är en testosteronförgiftad kvinnlig hjärna".

Dahlström gick igenom skillnaderna mellan kvinnors och mäns beteende och att detta är ett resultat av hur hjärnan är konstruerad. Hm. Med hänvisning till olika studier av hjärnan menade hon att pojkar av naturen är mer aggressiva och gillar att leka krigslekar, medan flickor av naturen är omvårdande och moderliga. Hon menade att kvinnor därmed av naturen är ämnad att ha huvudansvar för barnens uppväxt. Men sa också att män har svårt att klara hemarbete. Biologin avgör alltså våra könsroller. Denna slutsats fick det att snurra lite, eftersom jag utgått ifrån att våra könsroller främst är en social inlärning och att den enda biologiska skillnaden i princip är könsorganen. Men, då Dahlström med sina studier och andras visar att könet sitter i hjärnan blev jag smått desillusionerad... Då är vi ju predestinerade till vissa roller. Visst kan vi bejaka och vara medvetna om skillnaderna och låta dem komplettera varandra. Men jag har ändå svårt att smälta att det är kvinnan som ska ha huvudansvaret för barnens uppväxt och hemarbetet bara för att hjärnan är skapt som den är...

Ja, jag kan skriva mycket mer om de olikheter som redovisades mellan kvinnor och män. Har många anteckningar från seminariet. Vill du ta del av dem, mejla mig, så skickar jag dem när de är renskrivna.

Inga kommentarer: