torsdag, augusti 07, 2008

Flashbacks

Sitter och lyssnar på Karlavagnen och temat är 80-tal. Det är nog mest musiken som får mina tankar att vandra bakåt.

* "Betty Davis Eyes" med Kim Carnes köpte jag som EP på Tempo i Finspång. Vet inte om den finns kvar hemma hos mamma eller uppe på vinden. Jag gillar dock låten än idag.
*"Bagen" var så nära MTV vi bonnungar kunde komma. Första gången jag såg MTV var när jag träffat Håkan som var stadsbo... När spelas Howard Jones?!?
*"Efter stormen" med Marie Fredriksson får mig att minnas konserten i Norrköping -87 (kanske i början av -88) då jag var tvungen att dra mig bakåt. Sätta mig ner. Andas. Yrsel. GRAVID!

Jag minns när jag sov över hos min kompis och hennes farfar väckte oss med skriket om att "Nu har ryssen kommit". Det var U-137 som gått på grund utanför Karlskrona.

Jag minns också samlingen i gympasalen i skolan där en kvinna pratade om katastrofen i Harrisburg. Jag minns teckningstävlingen i skolan när folkomröstningen om kärnkraft var. Den som vann hade ritat ett kärnkraftsverk...

Väntar på att Birro ska spela "min" 80-talslåt. Det är inte den bästa låten under 80-talet, men den låt som jag förknippar mest med mötet med min man. Jag tänker givetvis på Glenn Medeiros och "Nothing's gonna change my love for you". Såå usel, men romantisk:-)

Inga kommentarer: