söndag, augusti 17, 2008

SportOpera

Såg ni SportOperan i Svt? Om inte, då missade ni något. Ett nytänk som jag gillar. Lite mäktigt att GöteborgsOperan bjuder på högklassig opera ute på Götaplatsen. Kanske är vardag i Göteborg? Samarbetet med TV-sporten är både genial och nytänkande. Främst ser jag det som att operamusiken vänder sig till nya grupper.

Jag giller konceptet med att "gifta ihop" opera och sport. Operan gick in i sportens kontext med kommentatorer och intervjuer efter framfört stycke. Det gjorde operan mer tillgänglig.

Håkan tyckte att det var lite som konståkning...

2 kommentarer:

Aladdin Sane sa...

Jag var på Götaplatsen - satt på andra bänkraden från scenen.

Det var grymt bra. Lite synd att Triumfmarschen inte kom med i TV-sändningen.

Anonym sa...

Ja, det var bra på många sätt. Men när kommentatorn gick in och kommenterade Nessun Dorma, under Nessun Dorma, så blev det ju konstigt.

"Ja, och nu får solisten stöd av orkestern och kören inför den sista sluttonen - en vilopaus inför det sista crescendot"

"Ja, det här klarar han ju jättebra som ni hör".

Nej, jag hör inte eftersom du pratar.

Vill inte låta snobbig men man kan inte simultankommentera opera.

daniel