måndag, augusti 18, 2008

Snart val igen

Idag var jag på partikansliet i Jönköping för att prata valplanering med VU. Det är ju val till Europaparlamentet i juni. Som "gammal" ombudsman har man ju varit med om ett par val och har en del erfarenheter att dela med sig av.

Förra EU-valet var verkligen roligt. Landstingsrådet Lisbeth Rydefjärd stod på sjätte plats på listan och gav verkligen järnet i valrörelsen. Det finns så många minnen från den valrörelsen.
T ex när vi skulle ut och knacka dörr i ett bostadsområde och lokal-tv skulle vara med. Lisbeths personvalsfoldrar var sena och jag fick hämta dem tidigt samma morgonen hos Schenker. Väl på kansliet öppnades kartongerna och Lisbeth blev helt vit i ansiktet. Bilden på hennes foldrar var en närbild på hennes ena öga! Glasögonbågen var i fokus. Man kunde nästan tro att Synsam låg bakom detta... Skulle man skratta eller gråta? Det blev smått kaos. Inte bara på vårt kansli. I slutändan var det dock denna folder som folk mindes.

Det jag minns mest från denna valrörelse var hur vi med enkla och begränsade medel, många skratt och hårt arbete kunde glädjas över ett mandat på valkvällen. Kristdemokraterna som var uträknade av experterna. Själv var jag förresten så trött när valkvällen väl kom att det inte blev så mycket firande. Det var nog faktiskt mest en lättnadens glädje. Den vill jag gärna känna i juni 2009.

Inga kommentarer: