onsdag, december 31, 2008
tisdag, december 30, 2008
Mitt 2008
Med en dag kvar på det här året är det väl hög tid att summera året som gått. Så här var mitt 2008, ytterst selektivt, subjektivt och personligt:
Årets match: Ungern-Albanien på Ferenc Puskas Stadium i oktober.
Årets finaste present: IFK-bollen som står på mitt arbetsrum.
Årets konsert 1: Kane på De Kuip. Det var magiskt.
Årets konsert 2: Eldkvarn på Öa. Charmig liten folkpark, Plura i högform och båttur till och från Öa.
Årets bästa köp: Diskmaskinen! Så vacker och gnäller inte över för mycket disk...
Årets julklapp: ROT-avdraget! Tack för att vårt badrum inte blir lika dyrt att renovera.
Årets bok: "Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafón. Läs den!
Årets film: "Freedom writers". Kom visserligen 2007 men jag såg den inte förrän i år...
Årets resa: Bratislava-Wien-Budapest tillsammans med Håkan för att fira vår 20:e bröllopsdag.
Årets CD 1: Glasvegas!
Årets CD 2: "Catwalk Criminal" med Kane som jag köpte när jag var i Bryssel med UKD.
Årets Mjölbybo: Johan Palm som fångade mitt modershjärta med sin insats i Idol.
Årets tavla 1: En äkta Lindquist som pryder min vägg i bokrummet i nedervåningen. Tecknades på en restaurang i Bryssel.
Årets tavla 2: Karikatyren av mig från Tampere. Maken tycker att jag ser ut som en sur facktant.
Årets mest nervösa flöjtist: Jag vid invigningen av årets Blåsmusikfestival. Flöjten är uppburen på vinden igen...
Årets mardröm: Allsvenskan 2008
Årets sorgligaste och mest saknade: Lilla mormor som inte är med oss längre
Årets tårar: Sanna Kallurs i Peking. När Sanna gråter, ja då kan man inte hålla tårarna tillbaka...
Årets mest omtalade portfölj: Kulturutredningens förslag om en "kulturportfölj".
Årets besvikelse: IFK Norrköping.
Årets äntligen!: Hallen som äntligen blev färdigtapetserad. Kunde ha slutat illa för maken på stegen i trappen...
Årets veligaste: Mona Sahlin som inte visste om hon ville ha ihop det med Ohlys kamrater eller ej.
Årets blogg: Finnjonna som skriver om IVF och sin riskfyllda graviditet. Nu väntar vi på Mini.
Årets favoritvin: Mezzacorona Marzemino. Givetvis italienskt;-)
Årets mest misslyckade frisörbesök: Besöket hos en frisör i Berlin som resulterade i orangea slingor.
Årets föreställning: "Den ömhet jag är värd" av Peter Birro på Elverket.
Årets guld: HV!!! Blir det någon staty?
Årets jasså 1: Fotbolls-EM. Sverige? Italien?
Årets jasså 2: OS i Peking. De svenska gulden förvandlades till sand, i bästa fall brons.
Årets ögonblick: Förlossningen som jag fick närvara vid på Kvinnokliniken i april.
Årets mest ifrågasatta: Kärnfamiljen. Ett antal böcker, krönikor och P1 ifrågasatte om det fanns lyckliga äktenskap och kärnfamiljer.
Årets tröjköp: Konserttröjan från Kane's konsert på De Kuip
Årets mest efterlängtade: Den allsvenska premiären Sen var det bara ångest.
Årets lejon: Anders Borg som röt i mot bankerna om bolåneräntor och bonusar.
Årets tv-program: Uppdrag gransknings program om hjälp till självmord via internet. Skakande.
Årets gnälligaste och tråkigaste: Thomas Östros. Tack och lov att man inte är gift med den karln!
Årets framtidsbeslut: Landstingets beslut om nybyggnation för Smålands Musik och Teater.
Årets heta potatisar: FRA och äktenskapslagstiftningen
Årets väntan: Prinsessan Victoria som fortfarande väntar på att bli gift.
Det finns säkert massor av politiska händelser att kommentera eller sportögonblick som jag glömt för tillfället, men då hänvisar jag till tidningars och tv:s olika årskrönikor....
Årets match: Ungern-Albanien på Ferenc Puskas Stadium i oktober.
Årets finaste present: IFK-bollen som står på mitt arbetsrum.
Årets konsert 1: Kane på De Kuip. Det var magiskt.
Årets konsert 2: Eldkvarn på Öa. Charmig liten folkpark, Plura i högform och båttur till och från Öa.
Årets bästa köp: Diskmaskinen! Så vacker och gnäller inte över för mycket disk...
Årets julklapp: ROT-avdraget! Tack för att vårt badrum inte blir lika dyrt att renovera.
Årets bok: "Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafón. Läs den!
Årets film: "Freedom writers". Kom visserligen 2007 men jag såg den inte förrän i år...
Årets resa: Bratislava-Wien-Budapest tillsammans med Håkan för att fira vår 20:e bröllopsdag.
Årets CD 1: Glasvegas!
Årets CD 2: "Catwalk Criminal" med Kane som jag köpte när jag var i Bryssel med UKD.
Årets Mjölbybo: Johan Palm som fångade mitt modershjärta med sin insats i Idol.
Årets tavla 1: En äkta Lindquist som pryder min vägg i bokrummet i nedervåningen. Tecknades på en restaurang i Bryssel.
Årets tavla 2: Karikatyren av mig från Tampere. Maken tycker att jag ser ut som en sur facktant.
Årets mest nervösa flöjtist: Jag vid invigningen av årets Blåsmusikfestival. Flöjten är uppburen på vinden igen...
Årets mardröm: Allsvenskan 2008
Årets sorgligaste och mest saknade: Lilla mormor som inte är med oss längre
Årets tårar: Sanna Kallurs i Peking. När Sanna gråter, ja då kan man inte hålla tårarna tillbaka...
Årets mest omtalade portfölj: Kulturutredningens förslag om en "kulturportfölj".
Årets besvikelse: IFK Norrköping.
Årets äntligen!: Hallen som äntligen blev färdigtapetserad. Kunde ha slutat illa för maken på stegen i trappen...
Årets veligaste: Mona Sahlin som inte visste om hon ville ha ihop det med Ohlys kamrater eller ej.
Årets blogg: Finnjonna som skriver om IVF och sin riskfyllda graviditet. Nu väntar vi på Mini.
Årets favoritvin: Mezzacorona Marzemino. Givetvis italienskt;-)
Årets mest misslyckade frisörbesök: Besöket hos en frisör i Berlin som resulterade i orangea slingor.
Årets föreställning: "Den ömhet jag är värd" av Peter Birro på Elverket.
Årets guld: HV!!! Blir det någon staty?
Årets jasså 1: Fotbolls-EM. Sverige? Italien?
Årets jasså 2: OS i Peking. De svenska gulden förvandlades till sand, i bästa fall brons.
Årets ögonblick: Förlossningen som jag fick närvara vid på Kvinnokliniken i april.
Årets mest ifrågasatta: Kärnfamiljen. Ett antal böcker, krönikor och P1 ifrågasatte om det fanns lyckliga äktenskap och kärnfamiljer.
Årets tröjköp: Konserttröjan från Kane's konsert på De Kuip
Årets mest efterlängtade: Den allsvenska premiären Sen var det bara ångest.
Årets lejon: Anders Borg som röt i mot bankerna om bolåneräntor och bonusar.
Årets tv-program: Uppdrag gransknings program om hjälp till självmord via internet. Skakande.
Årets gnälligaste och tråkigaste: Thomas Östros. Tack och lov att man inte är gift med den karln!
Årets framtidsbeslut: Landstingets beslut om nybyggnation för Smålands Musik och Teater.
Årets heta potatisar: FRA och äktenskapslagstiftningen
Årets väntan: Prinsessan Victoria som fortfarande väntar på att bli gift.
Det finns säkert massor av politiska händelser att kommentera eller sportögonblick som jag glömt för tillfället, men då hänvisar jag till tidningars och tv:s olika årskrönikor....
Etiketter:
Bratislava,
Budapest,
Eldkvarn,
familj,
Glasvegas,
IFK Norrköping,
Johan Palm,
Kane,
Mormor,
Wien
Varför gå över ån...
Idag tog Håkan och jag en liten promenad i Tenhult för att köpa fyrverkerier till morgondagens fest i Hjuvik. På vägen passerade vi Butiken och det var ju inget som hindrade att jag kunde kolla om det fanns något plagg där som skulle passa. Och gissa? Där hittade Håkan en snygg svart tunika! Det var lätta steg uppför backarna hem. Jag är mycket nöjd med mitt köp. Nästa gång jag är på jakt efter något speciellt ska jag först göra ett besök i Butiken, sen går jag vidare om jag inte hittar något. En bra strategi.
Passade även på att köpa mitt favoritte "Himmel o pannkaka".
Passade även på att köpa mitt favoritte "Himmel o pannkaka".
måndag, december 29, 2008
Ingen jaktlycka
Idag fortsatte jakten efter något snyggt att ha på mitt födelsedagskalas. Det var en tröstlös vandring från affär till affär. Galge efter galge. Provhytt efter provhytt. Usch! Att gå i klädaffärer tar verkligen på krafterna. Trött och besviken, kryddat med en stor dos dålig självkänsla. Och det är ingen rolig känsla. Ska det verkligen vara så svårt att hitta något snyggt att ha på sig?!? För jag hittade inget jag ville ha och hittade jag något så passade det inte. Grr. Jag tittade avundssjukt på de långa köerna till kassan. Jag ville ju också dra mitt kort och få en kasse i handen. Men icke.
Orkar inte ge mig ut på en ny runda imorgon. Avvaktar till helgen. Måste hämta lite kraft och inspiration först.
Just nu känns det frestande att gå loss på en av chokladaskarna. Rationellt va? En uppäten chokladask skulle ju inte direkt inverka positivt på möjligheten att hitta några snygga kläder...
Orkar inte ge mig ut på en ny runda imorgon. Avvaktar till helgen. Måste hämta lite kraft och inspiration först.
Just nu känns det frestande att gå loss på en av chokladaskarna. Rationellt va? En uppäten chokladask skulle ju inte direkt inverka positivt på möjligheten att hitta några snygga kläder...
söndag, december 28, 2008
Ingen klänning, men väl ett nattlinne...
Det har varit en lugn och skön julhelg. Tid för vila, bokläsning, filmer och att umgås med familjen. En och annan skumtomte och pralin har slunkit ner. Men inte för många. Annandagen kom Fias Mick på premiärbesök och det var en trevlig och positiv ny bekantskap. Mick var t o m så artig att han inte protesterade när jag ville att han och Fia skulle titta på dvd:n från Kanes konsert på De Kuip;-) Han känns som en i familjen Frisk.
Annandagen tittade även H & A in på lite broccolipaj på väg hem från HV-matchen. Frågan är om det blir någon resa till den albanska kusten?
Idag har Håkan och jag passat på att ta en utflykt samtidigt som vi skjutsade hem Fia och Mick till Göteborg. Mellandagsrea i Göteborg! Jag som inte är speciellt förtjust i att shoppa kläder tyckte att det var ganska roligt, även om jag var lite låg när vi satte oss i bilen för att köra hem. Och det berodde inte på att Håkan och jag blev osams som vi brukar bli i klädaffärer. För jag tror faktiskt inte att vi blev osams en enda gång idag, även om vi fräste lite till varandra i en av affärerna. Han gillar inte heller att shoppa kläder om man säger så. Det var ändå han som hittade snygga kläder och höll ut längst. Hm.
Min låghet berodde mer på hemska provhytter med obarmhärtigt ljus och avslöjande speglar. Jag mår alltid dåligt i provrum och det är nog anledningen till att jag inte gillar att shoppa kläder. Min kropp är inte riktigt anpassad för att prova snygga kläder om man säger så. Och nej, jag hittade inget att ha på mig till mitt kalas. Det var ju det som var målet med dagens shopping. Jag ville hitta något snyggt men inte för "uppklätt". Håkan föreslog det ena, än det andra. Jag rynkade på näsan, tyckte att det för på tok för dyrt eller innehöll ull. En del av de plagg han tog fram kändes inte riktigt som min stil. Vilken den nu är?!? Håkan var som en riktig shoppare där han kryssade otröttlig mellan ställningar och galgar och hämtade inspiration från skyltningen. "Är inte det där snyggt?" Det var jag som gav upp när skavsåret på smalbenet från stöveln gjorde för ont. Ovan shoppare som jag är hade jag valt hel fel skor...
Det får bli en tur in till Jönköping för ny jakt på "kalaskläder". Ångest!
Bästa fyndet i dag blev för min del ett mjukt och skönt rödvitrandigt nattlinne. Det behövdes det ingen provhytt för att köpa!;-)
Annandagen tittade även H & A in på lite broccolipaj på väg hem från HV-matchen. Frågan är om det blir någon resa till den albanska kusten?
Idag har Håkan och jag passat på att ta en utflykt samtidigt som vi skjutsade hem Fia och Mick till Göteborg. Mellandagsrea i Göteborg! Jag som inte är speciellt förtjust i att shoppa kläder tyckte att det var ganska roligt, även om jag var lite låg när vi satte oss i bilen för att köra hem. Och det berodde inte på att Håkan och jag blev osams som vi brukar bli i klädaffärer. För jag tror faktiskt inte att vi blev osams en enda gång idag, även om vi fräste lite till varandra i en av affärerna. Han gillar inte heller att shoppa kläder om man säger så. Det var ändå han som hittade snygga kläder och höll ut längst. Hm.
Min låghet berodde mer på hemska provhytter med obarmhärtigt ljus och avslöjande speglar. Jag mår alltid dåligt i provrum och det är nog anledningen till att jag inte gillar att shoppa kläder. Min kropp är inte riktigt anpassad för att prova snygga kläder om man säger så. Och nej, jag hittade inget att ha på mig till mitt kalas. Det var ju det som var målet med dagens shopping. Jag ville hitta något snyggt men inte för "uppklätt". Håkan föreslog det ena, än det andra. Jag rynkade på näsan, tyckte att det för på tok för dyrt eller innehöll ull. En del av de plagg han tog fram kändes inte riktigt som min stil. Vilken den nu är?!? Håkan var som en riktig shoppare där han kryssade otröttlig mellan ställningar och galgar och hämtade inspiration från skyltningen. "Är inte det där snyggt?" Det var jag som gav upp när skavsåret på smalbenet från stöveln gjorde för ont. Ovan shoppare som jag är hade jag valt hel fel skor...
Det får bli en tur in till Jönköping för ny jakt på "kalaskläder". Ångest!
Bästa fyndet i dag blev för min del ett mjukt och skönt rödvitrandigt nattlinne. Det behövdes det ingen provhytt för att köpa!;-)
onsdag, december 24, 2008
Undrar om statsministerns...
...fascination för städning även gällde tvättbrädor?!?
Skulle vara intressant att se om Reinfeldt kan ståta med en liknande tvättbräda som Obama.
Förresten så vill jag inte se statsministerns mage.
Skulle vara intressant att se om Reinfeldt kan ståta med en liknande tvättbräda som Obama.
Förresten så vill jag inte se statsministerns mage.
Julaftonsmorgon
Det är lugnt och stilla. Ett tunt, tunt vitt puder ligger över marken. Skinksmörgåsen avnjöts till Svt:s morgonprogram. Lite småputtrigt trevligt. Börje Ahlstedt läste stämningsfullt julevangeliet. När jag numera ser Börje kan jag inte låta bli att se honom framför mig i pjäsen "Den ömhet jag är värd". Så mycket känslor han förmedlade.
Barnen sover än och julstrumporna placerades ut nu på morgonen. Köttbullar och prinskorv är upptagna från frysen. Snart är det dags att skala potatisen till Jansson. Det är julafton.
Barnen sover än och julstrumporna placerades ut nu på morgonen. Köttbullar och prinskorv är upptagna från frysen. Snart är det dags att skala potatisen till Jansson. Det är julafton.
tisdag, december 23, 2008
Lugnet har lagt sig
Allt julstök är klart och det är bara tidig eftermiddag. Lugnet har lagt sig i huset. Det är skönt. Det doftar gott av såpa. Nu ska jag krypa upp i soffan med "Den sista vintern" av Åke Edwardson som jag lånade av mamma igår. Möjligtvis värmer jag lite glögg också.
Om ett par timmar blir det de första skinkmackorna med senap. Tyvärr hittade vi ingen "östgötasenap" trots ett antal butiksbesök i både Norrköping och Finspång. Har man slutat att tillverka den?
I år hoppar vi nog över uppesittarkvälls-TV. Att julstäda tar på krafterna och om man har en bra bok att läsa är valet lätt. När jag bodde hemma brukade vi alltid lyssna på närradions uppesittarsändning och göra det där allra sista inför julafton. Mysigt.
Jag har nog aldrig lyckats vara vaken tills dan före dopparedan övergår till dopparedan. Och varför ska man egentligen det? Frågan är hur jag ska lyckas med att hänga upp barnens julstrumpor när de garanterat kommer att somna efter mig? Får väl göra det tidigt imorgon bitti när de sover... Trots att de är "stora" nu är det tradition med julstrumpor. När slutar man med julstrumpor?
I år är det jag som har fått köpa den stora chokladtomten till dem. Det gjorde ju alltid lilla mormor.
Om ett par timmar blir det de första skinkmackorna med senap. Tyvärr hittade vi ingen "östgötasenap" trots ett antal butiksbesök i både Norrköping och Finspång. Har man slutat att tillverka den?
I år hoppar vi nog över uppesittarkvälls-TV. Att julstäda tar på krafterna och om man har en bra bok att läsa är valet lätt. När jag bodde hemma brukade vi alltid lyssna på närradions uppesittarsändning och göra det där allra sista inför julafton. Mysigt.
Jag har nog aldrig lyckats vara vaken tills dan före dopparedan övergår till dopparedan. Och varför ska man egentligen det? Frågan är hur jag ska lyckas med att hänga upp barnens julstrumpor när de garanterat kommer att somna efter mig? Får väl göra det tidigt imorgon bitti när de sover... Trots att de är "stora" nu är det tradition med julstrumpor. När slutar man med julstrumpor?
I år är det jag som har fått köpa den stora chokladtomten till dem. Det gjorde ju alltid lilla mormor.
måndag, december 22, 2008
Som tåget?
Imorse hörde jag en sportsändning där man sa att "Boston går som tåget". Som tåget? Ångar på och vinner? Spårar ur? Står still? Vad man menar måste ju vara beroende på vilka referensramar man har till tåg. För mig är inte längre att "gå som tåget" ett starkt och positivt uttryck...
Släkturné
Idag har vi varit på släktturné i Norrköping-Finspång-Bruket. Vi inledde med ett besök i Smedby hos svärmor och Uffe. Där bjöds vi på julgröt och skinksmörgås. Resan fortsatte till Ljura för ett besök hos svärfar som bullat upp ett rejält fikabord. Hur skulle vi klara resten av dagen när vi redan fått i oss så mycket?!?
Näst sista anhalten var Finspång och fika hos lilla farmor. Vi hade med oss hembakta lussekatter och pepparkakor. Alltid mysigt att sitta ner och prata med farmor. Hon berättade att det var ganska bra att ligga på BB under julen -43 när pappa föddes. Det var ju nämligen ransoneringstider i Sverige då, men på BB fanns det korv, skinka mm.
Sista anhalten var födelsedagskalas i Bruket. Pappa fyllde 65 år och det skulle givetvis firas. Där bjöds vi på goda pajer och glasstårta. Kan lugnt säga att vi var mer än mätta när vi styrde kosan hemåt. Imorgon får det bli soppa...
Vi var inne i ett antal affärer under dagen för att försöka hitta Kiviks tranbärsglögg som enligt dottern ska vara något utöver det vanliga. Och vi hittade den eftersökta glöggen så småningom. Imorgon ska den avsmakas.
I bilen hem tvingade jag övriga i familjen att lyssna på denna låt, ett par gånger. Hög volym. Några privilegier måste man ju ha som chaufför;-)
Näst sista anhalten var Finspång och fika hos lilla farmor. Vi hade med oss hembakta lussekatter och pepparkakor. Alltid mysigt att sitta ner och prata med farmor. Hon berättade att det var ganska bra att ligga på BB under julen -43 när pappa föddes. Det var ju nämligen ransoneringstider i Sverige då, men på BB fanns det korv, skinka mm.
Sista anhalten var födelsedagskalas i Bruket. Pappa fyllde 65 år och det skulle givetvis firas. Där bjöds vi på goda pajer och glasstårta. Kan lugnt säga att vi var mer än mätta när vi styrde kosan hemåt. Imorgon får det bli soppa...
Vi var inne i ett antal affärer under dagen för att försöka hitta Kiviks tranbärsglögg som enligt dottern ska vara något utöver det vanliga. Och vi hittade den eftersökta glöggen så småningom. Imorgon ska den avsmakas.
I bilen hem tvingade jag övriga i familjen att lyssna på denna låt, ett par gånger. Hög volym. Några privilegier måste man ju ha som chaufför;-)
söndag, december 21, 2008
Fjärde advent
Fjärde advent och julförberedelserna fortsätter. Jag har bakat Prästgårdens mjuka pepparkaka, lagt in sill och påbörjat julstädningen. Skafferiet städades, tvätten veks, papper och flaskor lämnades på sortergården. Sånt där som är så tråkigt, men otroligt skönt när det är gjort. Känns på något vis befriande.
Orkade inte se Roma-matchen. Engelsk kommentator som var hopplöst trist att lyssna på. Än värre var att publikljudet var obefintligt. Hela inramningen av matchen försvinner ju då. Grr.
Ikväll kommer Fia hem för julledighet. Det ska bli mysigt. Imorgon tar vi ledigt från alla julbestyr för att ta en tur till Norrköping-Finspång-Bruket. Det väntas kalas!
Orkade inte se Roma-matchen. Engelsk kommentator som var hopplöst trist att lyssna på. Än värre var att publikljudet var obefintligt. Hela inramningen av matchen försvinner ju då. Grr.
Ikväll kommer Fia hem för julledighet. Det ska bli mysigt. Imorgon tar vi ledigt från alla julbestyr för att ta en tur till Norrköping-Finspång-Bruket. Det väntas kalas!
fredag, december 19, 2008
Årets gran är pyntad
Är inte riktigt nöjd med att ha granen i burspråket, men får böja mig för övriga i familjen. Men skinkan griljeras inte förrän på tisdag. Någon ordning får det vara på traditioner!
En stressande eftermiddag
Få saker stressar mig så mycket som att storhandla när det är mycket folk. Och det går ju liksom inte att undvika i juletider. Det är trångt, människor är i vägen med sina vagnar och det tar tid.
Idag passade jag på att handla maten inför julhelgen. Det betyder en låååång inköpslista och stor vagn. Trots listan ser jag att jag har missat ett antal saker när jag packade upp varorna här hemma. 10 saker för att vara exakt. Mycket märkligt. Men det måste vara stressen som får mig till det. Ser liksom inte att jag har saker kvar på listan som inte är strukna. Dessutom var det slut på inläggningssill.
Nöjd över att det fortfarande finns plats kvar i kylskåpet. Skafferiet är däremot överfullt.
Kanske borde ha handlat vid 20-tiden ikväll när "På spåret" sänds...
Dottern ville ha en speciell glögg och den har jag inte hittat någonstans. Skulle underlätta med namnet på glöggen...
Nu ska jag klä den nya lilla granen som man och barn har bestämt ska stå i burspråket.
Idag passade jag på att handla maten inför julhelgen. Det betyder en låååång inköpslista och stor vagn. Trots listan ser jag att jag har missat ett antal saker när jag packade upp varorna här hemma. 10 saker för att vara exakt. Mycket märkligt. Men det måste vara stressen som får mig till det. Ser liksom inte att jag har saker kvar på listan som inte är strukna. Dessutom var det slut på inläggningssill.
Nöjd över att det fortfarande finns plats kvar i kylskåpet. Skafferiet är däremot överfullt.
Kanske borde ha handlat vid 20-tiden ikväll när "På spåret" sänds...
Dottern ville ha en speciell glögg och den har jag inte hittat någonstans. Skulle underlätta med namnet på glöggen...
Nu ska jag klä den nya lilla granen som man och barn har bestämt ska stå i burspråket.
torsdag, december 18, 2008
Ny styrelse för Rikskonserter
Idag har regeringen utsett ny styrelse för Rikskonserter. Jag är en av ledamöterna. Det kommer att bli ett intressant och utmanande styrelsearbete med tanke på den förändringsprocess Rikskonserter är inne i. Sen vet man ju aldrig vad Kulturutredningen kommer att föreslå...
onsdag, december 17, 2008
Det osar hett i köket
Imorgon levereras nya vitvaror till köket. Äntligen ska en ny diskmaskin ta plats under diskbänken. Jag kommer att le varje gång jag ställer in disk i den. Iallafall första halvåret;-) Gillar verkligen inte att diska för hand. Finns det något tråkigare? Rörmokaren har lovat att koppla in den före jul. Härligt!
Det kommer även en ny kyl/frys. Något jag sett fram emot. Mer utrymme i kylen och mindre elförbrukning. Trodde i min enfald att det bara var att dra ut den gamla kylen/frysen när jag väl frostat av frysen och rensat ur kylen. Men icke! Tidigare husägare har upprepat sitt märkliga golvläggande vid kylen. Golvet är lagt så att fötterna på kylen sitter fast under kanten av golvet. Hur i hela friden ska vi få ut kylen?!? Den sitter fast! Grrr. Risken är stor för att golvet spricker om vi brukar våld för att få ut eländet. Vi har inte riktigt tid att lägga nytt köksgolv under julledigheten. Vad gör vi?
Det har osat rejält i köket under kvällen och det beror inte på vare sig vidbrända pepparkakor eller skinkkok. Dimmorna har inte skingrat sig än i köket. Kylen står där den står. Grrr.
Det kommer även en ny kyl/frys. Något jag sett fram emot. Mer utrymme i kylen och mindre elförbrukning. Trodde i min enfald att det bara var att dra ut den gamla kylen/frysen när jag väl frostat av frysen och rensat ur kylen. Men icke! Tidigare husägare har upprepat sitt märkliga golvläggande vid kylen. Golvet är lagt så att fötterna på kylen sitter fast under kanten av golvet. Hur i hela friden ska vi få ut kylen?!? Den sitter fast! Grrr. Risken är stor för att golvet spricker om vi brukar våld för att få ut eländet. Vi har inte riktigt tid att lägga nytt köksgolv under julledigheten. Vad gör vi?
Det har osat rejält i köket under kvällen och det beror inte på vare sig vidbrända pepparkakor eller skinkkok. Dimmorna har inte skingrat sig än i köket. Kylen står där den står. Grrr.
tisdag, december 16, 2008
Brandutbildning
Idag har vi haft brandutbildning på Landstingets kansli. Utbildningen bestod av både en teoretisk och en praktisk del.
Den första delen av den praktiska övningen bestod i att släcka elden med hjälp av en filt på en människa som låg på marken och brann.
Landstingsråden Rydefjärd och Backlund in action
När jag och Helena skulle göra samma sak gick det inte lika galant. "Gubben" som brann fick sannolikt en whiplashskada när vi hjälpte honom med hans brinnande kläder...Den andra delen bestod i att använda en skumsläckare för att släcka en brand. Vi fick bl a veta att vi skulle hålla ordentligt långt ut på slangen, vilket inte var obekant för herrarna i sällskapet...
När jag själv skulle släcka elden uppstod ett visst problem. Den ville inte sluta brinna trots att jag sprutade för fullt med skumsläckaren. Brandmannen spelade mig ett spratt till mina kollegors glädje.Undrar hur många det var som gick hem och vände upp och ner och skakade lite på pulversläckarna där hemma efter dagens pass?
söndag, december 14, 2008
Ett par dagar i Stockholm
Sitter på tåget hem efter ett par trevliga dagar i Stockholm. Det var sista resan till Stockholm för i år.
Fredagen ägnades åt möten, glöggmingel och att umgås med en god vän på kvällen. Vi inledde med en god italiensk pizza och intressanta samtal. Jag lyckades övertyga henne om att vi skulle se Idol-finalen och jag kan garantera att hon inte hade tittat på den om inte jag hade varit på besök...
Lördagen strosade jag runt i Stockholm likt en turist, minus kameran. Jag kom på mig själv att irritera mig på alla turister som plötsligt, utan förvarning, stannade till framför mig och slet upp kameran för att fotografera något. Precis så där som jag gör själv när jag är ute och reser...
Några julklappar inhandlades, en smakresa genom Europa vid Sergels torg, fönstershopping, cafébesök och en snabb runda genom julmarknaden på Stortorget. Det var lite lagom vinterkyla för att strosa runt och titta. Förmiddagens höjdpunkt var nog det timslånga besöket på Panduro som hade kunnat bli väldigt dyrt. Jag gick runt där inne och tittade och inhämtade inspiration. Ett litet himmelrike om man gillar att pyssla. Och givetvis hamnade några saker i min varukorg...
Hannah och jag var och såg Peter Birros "Den ömhet jag är värd" på Elverket. En väldigt bra och fruktansvärd pjäs. Kan rekommendera den!
Kvällen avslutades med luciafest och födelsedagskalas på Kungsholmen. Trevligt, gott och roligt. Extra trevligt är det att träffa vänner som man ser alldeles för sällan. Kvällen blev sen, som den lätt kan bli tillsammans med goda vänner. Nattsömnen blev alldeles för kort innan det var dags att ta sig till tåget för hemresa. Nu har jag precis passerat Norrköping och är hemma vid lunch. Känns som att det kan bli en eftermiddagslur på soffan;-)
Fredagen ägnades åt möten, glöggmingel och att umgås med en god vän på kvällen. Vi inledde med en god italiensk pizza och intressanta samtal. Jag lyckades övertyga henne om att vi skulle se Idol-finalen och jag kan garantera att hon inte hade tittat på den om inte jag hade varit på besök...
Lördagen strosade jag runt i Stockholm likt en turist, minus kameran. Jag kom på mig själv att irritera mig på alla turister som plötsligt, utan förvarning, stannade till framför mig och slet upp kameran för att fotografera något. Precis så där som jag gör själv när jag är ute och reser...
Några julklappar inhandlades, en smakresa genom Europa vid Sergels torg, fönstershopping, cafébesök och en snabb runda genom julmarknaden på Stortorget. Det var lite lagom vinterkyla för att strosa runt och titta. Förmiddagens höjdpunkt var nog det timslånga besöket på Panduro som hade kunnat bli väldigt dyrt. Jag gick runt där inne och tittade och inhämtade inspiration. Ett litet himmelrike om man gillar att pyssla. Och givetvis hamnade några saker i min varukorg...
Hannah och jag var och såg Peter Birros "Den ömhet jag är värd" på Elverket. En väldigt bra och fruktansvärd pjäs. Kan rekommendera den!
Kvällen avslutades med luciafest och födelsedagskalas på Kungsholmen. Trevligt, gott och roligt. Extra trevligt är det att träffa vänner som man ser alldeles för sällan. Kvällen blev sen, som den lätt kan bli tillsammans med goda vänner. Nattsömnen blev alldeles för kort innan det var dags att ta sig till tåget för hemresa. Nu har jag precis passerat Norrköping och är hemma vid lunch. Känns som att det kan bli en eftermiddagslur på soffan;-)
fredag, december 12, 2008
Fredagens andra skratt...
...fick jag när jag läste att Coop skänker 10 000 kronor till Frälsningsarmén som ursäkt för det felaktiga beslutet. De är numera välkomna även nästa år. Gott!
Samtidigt kan jag inte låta bli att tänkta att "det gäller att göra allt för att minimera skadan av felbeslutet".
Gladast är jag dock för alla behövande som får hjälp genom Frälsningsarmén.
Kan tyvärr inte länka till artikeln i JP då tidningen inte har någon nätupplaga.
Samtidigt kan jag inte låta bli att tänkta att "det gäller att göra allt för att minimera skadan av felbeslutet".
Gladast är jag dock för alla behövande som får hjälp genom Frälsningsarmén.
Kan tyvärr inte länka till artikeln i JP då tidningen inte har någon nätupplaga.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


