fredag, juni 06, 2008

Boktips!

Under parasollet på altanen har jag fastnat i boken "Midvinterblod" av Mons Kallentoft. Jag var bara tvungen att läsa ut den. Huvudrollen innehas av kriminalinspektör Malin Fors vid polisen i Linköping. Boken är välskriven och storyn blir inte så där överdriven som det lätt kan bli i deckare. Jag gillar karaktären Malin Fors, en ensamstående tonårsmamma med mycket skinn på näsan. Samtidigt är hon känslig, ensam.

Jag läste om Mons Kallentoft i senaste Amelia (innan jag började läsa boken) och där säger han: "Målet var att tillföra ett språk som inte är krasst men väldigt litterärt, och att språket ska skapa en större läsupplevelse samtidigt som den ska kännas enklare." Kan erkänna att jag tänkte släppa boken innan jag läst 50 sidor. Det var lite väl mycket "litterärt". Texten kändes överarbetad och beskrivningarna blev i vissa stycken för mycket. Överpretantiöst. Men jag brukar inte ge upp en bok och nu har jag sträckläst boken. Handlingen fångade mig. Boken kan rekommenderas.

Gillar av någon anledning följande beskrivning av Linköping:
"Det som en gång var en fabriksstad och handelplats för bönder blev snart en universitetsstad, fabrikerna till största delen nedlagda, de lämpade invånarna pressade in i utbildningar, på högskolan, på universtitetet, och snart reste sig landets mest fåfänga stad på slätten, med landets mest märkvärdiga invånare."
Mitt i prick!

Inga kommentarer: