fredag, juni 06, 2008

Nationaldagsfirande?

6 juni, Sveriges nationaldag. Så långt från 17 maj-firande som man kan komma. Det är stilla och lugnt firande. Runt om i Tenhult vajar dock svenska flaggan.

Hur vi firat denna dag? Det sträckte sig så långt som att Håkan cyklade ner till Konsum och köpte en blågul tårta som avnjöts på altanen. Jag hade tänkt baka rulltårtebakelser, men det var för varmt för det. Någon flagga att hissa har vi inte.

Dagen i övrigt har jag ägnat åt trädgården (ogräsbekämpning) och att läsa i skuggan på altanen. Vi har tagit bort de förvildade svartvinbärsbuskarna och satt syréner som förhoppningsvis ska bli en liten fin berså längst ner i trädgården där det är kvällssol. När buskarna togs bort blev det en öppen yta och där har vi tänkt att så gräs. Men att så gräs i denna torka är inte att tänka på. Ytan intogs raskt av ogräs. Ogräs verkar inte må dåligt av torka. Hm.Idag har jag ägnat ett par timmar åt att rensa bort kirskål i mängd. Men frågan är om det är ogjort arbete när det på andra sidan tomtgränsen växer kirskål likt en djungel. Jag är dock nöjd med hur det ser ut på min sida av tomtgränsen.

Ikväll har det blivit lite grillat på altanen. Blir nog kvar här ute på altanen ett par timmar till. Läser följande tidningar, så nära en porrtidning man kan komma... Vackra hem med fina möbler och detaljer. Så vill jag också ha det. Snappar upp ett par tips här och där som jag vill förverkliga hemma hos familjen Frisk. Men det får vänta till en regnig dag.

Inga kommentarer: