tisdag, juni 17, 2008

Laser, joystick och katarakter

Idag har jag varit på studiebesök på Ögonmottagningen på Ryhov hela dagen. Vilken dag! Otroligt många intryck att sortera och smälta. Jag fick en bra bild av verksamheten vid Ögonmottagningen. Jag har fått vara med vid olika undersökningar och vid två kataraktoperationer. Det var en märklig upplevelse att få stå vid sidan om och se dessa operationer. Vilken precision och vilka resultat. En av patienterna sa glatt ett par minuter efter operationen: Jag kan läsa siffrorna bakom dig!


Man kan verkligen se vilken teknikutveckling som skett inom detta område. Laser och apparater med joystick. När jag var med vid en laserbehandling och följde den via ett sidomikroskop kändes det som rena tv-spelet.


Ett stort tack till personalen som "tagit hand om" mig idag och visat verksamheten.


Jo, jag kan erkänna att jag tycker att det är lite trevligt att få klä mig i "sjukhuskläder", rena Grey's Anatomy. Men någon Dr McDreamy har jag ännu inte sett på Ryhov:-)

Inga kommentarer: