tisdag, oktober 07, 2008

En dag full av intryck och känslor

Dagen har tillbringats på Stockholmsmässan för Arvsfondsdagen. Det har varit en givande dag med många intryck. Anledningen till att jag var där var att Freja var ett av de projekt som skulle visa upp sig samt hålla ett seminarium. Folkhälsominister Maria Larsson inledningstalade och det var kul att hon lyfte fram Freja som ett gott exempel i sitt anförande. Hon betonade vikten av eldsjälar och ideella organisationer. Alla som medverkade fick små fina, kluriga figurer med några tänkvärda ord som tack. Marias figur hade följande text: "Blicken full av rock'n roll". Och det stämmer väl bra in på henne. På något märkligt sätt fick alla figurer med ord som var mitt i prick.

Själv förärades jag med en figur med orden " att älska som om man aldrig blivit sårad". Precis det som Beata i Freja läser i sin dikt Mod. En dikt som verkligen berör.

Det har presenterats ett antal fantastiska projekt under dagen. Jag tror att de flesta av oss i publiken var berörda av det vi såg och hörde. Själv pendlade jag mellan skratt och tårar. Och stolthet när Freja visade upp sig på förmiddagen. Jag undrar hur många i publiken som förstod hur stort det var det som ungdomarna presterade på scenen? Freja fick ett stort gensvar, vilket man verkligen förtjänar.

Nu sitter jag på tåget hem och försöker sortera alla intryck och uppslag. Kulturverket i Umeå presenterade sin bloggopera och berättade att de nu ska göra en hockeymusikal. Ett interaktivt arbete där ungdomarna är med i hela processen och där man använder sig av internet och sms. Tänk om exempelvis Gislaveds kommun skulle sätta upp en speedwaymusikal. Det vore ett nytt grepp.

Inga kommentarer: