onsdag, oktober 29, 2008

Replikskifte med fadd eftersmak

I ett replikskifte mellan revisionens ordförande (kvinna 60+) och en fullmäktigeledamot (man 30+) utspelade sig något som gav mig en fadd eftersmak. Revisionens ordförande sa "när du blir äldre kanske du också kan få bli ordförande för revisionen". Det var en rejäl lilla gubben-klapp på huvudet. Många ledamöter i salen skrattade. Själv satt jag häpen och undrade om jag hört rätt. Vad var det som var så roligt?

När jag kommenterade detta i samtal med några yngre manliga ledamöter skämtade de om att "så är det för oss yngre män". Jag tycker faktiskt inte att det är okej. Tänk bara om situationen varit omvänd vad gäller kön, att det var en äldre man som gett denna replik till en yngre kvinna. Då hade minst ett par kvinnor i församlingen upprört begärt ordet och menat att det var manlig härskarteknik. Det hade inte varit lika "roligt" som när en yngre man får en "gullig" välmenande klapp på huvudet.

Nej, jag begärde inte ordet för att kommentera det. Det var fegt.

Inga kommentarer: