onsdag, oktober 22, 2008

En dag på Medicinkliniken

Idag har jag varit på "prao" på Medicinkliniken på Ryhov hela dagen. En intressant och lärorik dag. Förmiddagen gick jag med en sjuksköterska på en avdelning och fick vara med i arbetet. Hoppas att jag inte var ivägen allt för mycket. Att få vara med ute i arbetet som bedrivs på en avdelning ger en bra inblick i verksamheten. Insåg också att onsdagar är rätt dag för ett besök då de har gemensam frukost med ägg och sill på avdelningen;-)

Eftermiddagen tillbringade jag på dialysenheten och det var mycket lärorikt. Visste inte så mycket om denna verksamhet, men vet att behovet av dialysplatser ständigt ökar. En patient tog sig tid att berätta om hur det fungerar och visade hur självdialys går till. Väldigt intressant! Jag som inte är direkt förtjust i nålar ryste när jag såg tjockleken på nålarna...

Ett stort tack till alla som tog sig tid för mig idag, personal och patienter!

Ikväll kommer jag att somna gott. En sån här dag ger så många nya intryck + att jag inte är van att stå och gå en hel dag. Jag har skrivit det tidigare, men skriver det igen. Dessa dagar ute på olika kliniker är mycket värdefulla och lärorika för mig som landstingspolitiker. De ger mig bättre kunskap om det vi fattar beslut om.

Inga kommentarer: