Idag har Kulturrådet varit på besök i länet och träffat Landstingets politiska ledning samt verksamhetsföreträdare inom kulturområdet. Det har varit en givande dialog och självklart kunde vi inte låta bli att prata "portföljmodell". En dialog som jag hoppas fortsätter.
Dagen avslutades med en trevlig middag hos landshövdingen på Residenset. Trevligt sällskap, god mat & dryck och bra underhållning. Til maten bjöds vi på bluegrass från SVF och till kaffet blev det en liten minikonsert av Anna Lotta Larsson. Anna Lotta Larsson har en röst som jag gillar och jag hade gåshud när hon sjöng. Vilken ynnest att få höra henne live i ett så nära och litet sällskap.
Kvällen blev ju inte sämre av att HV vann med tennissiffror...
onsdag, mars 25, 2009
tisdag, mars 24, 2009
Vårdval, tillgänglighet och HBT-certifiering
Idag har Planeringsdelegationen (PD) sammanträtt och jag har tjänstgjort för första gången.
På dagordningen stod Förslag till vårdvalsmodell och det är bara att beklaga att oppositionen inte vill stärka patienternas inflytande över vården. De letar och konstruerar problem. Varför då inte vara lika raka som Vänsterpartiet och säga ett klart nej istället för dessa krumbukter? Socialdemokraterna yrkade på återremiss och då det föll reserverade de sig mot beslutet. Förslaget till vårdvalsmodell ska behandlas av landstingsstyrelsen den 21 april. Du kan läsa mer om vår modell här. Dagens beslut är ett steg närmare vårdval i Jönköpings län och ökat patientinflytande. Gott!
Vi fick även information om ekonomin och det är en tuff situation för landstinget när skatteintäkterna viker. Detta rapporterar Radio Jönköping om i dag. Av inslaget kan man tro att Landstinget kommer att säga upp anställda, men så är inte fallet. Det handlar om naturlig avgång eller omsättning.
På tillgänglighetsfronten ser det bättre och bättre ut. Telefontillgängligheten till våra vårdcentraler har förbättrats markant efter införande av TeleQ och antalet som väntat mer än 90 dagar för besök hos en specialist eller på behandling/operation sjunker stadigt. En bra tillgänglighet är A och O för en god vård.
Idag HBT-certifieras f ö den första vårdcentralen i Jönköpings län. Det är Rosenlunds vårdcentral i Jönköping som är först ut. En glad och positiv nyhet!
På dagordningen stod Förslag till vårdvalsmodell och det är bara att beklaga att oppositionen inte vill stärka patienternas inflytande över vården. De letar och konstruerar problem. Varför då inte vara lika raka som Vänsterpartiet och säga ett klart nej istället för dessa krumbukter? Socialdemokraterna yrkade på återremiss och då det föll reserverade de sig mot beslutet. Förslaget till vårdvalsmodell ska behandlas av landstingsstyrelsen den 21 april. Du kan läsa mer om vår modell här. Dagens beslut är ett steg närmare vårdval i Jönköpings län och ökat patientinflytande. Gott!
Vi fick även information om ekonomin och det är en tuff situation för landstinget när skatteintäkterna viker. Detta rapporterar Radio Jönköping om i dag. Av inslaget kan man tro att Landstinget kommer att säga upp anställda, men så är inte fallet. Det handlar om naturlig avgång eller omsättning.
På tillgänglighetsfronten ser det bättre och bättre ut. Telefontillgängligheten till våra vårdcentraler har förbättrats markant efter införande av TeleQ och antalet som väntat mer än 90 dagar för besök hos en specialist eller på behandling/operation sjunker stadigt. En bra tillgänglighet är A och O för en god vård.
Idag HBT-certifieras f ö den första vårdcentralen i Jönköpings län. Det är Rosenlunds vårdcentral i Jönköping som är först ut. En glad och positiv nyhet!
Etiketter:
HBT-certifiering,
tillgänglighet,
Vårdvalsmodell
måndag, mars 23, 2009
lördag, mars 21, 2009
Småseg match

Lagom till avspark gick solen i moln och det var kanske ett tecken på hur matchen skulle gestalta sig. Ingen ordinarie anfallare tillgänglig, så man fick starta med unge Fransisco. Och han behöver inte skämmas för sin insats även om det inte blev något mål.
Det började bra med 2-0- ledning, sen blev det som så många gånger förr. Man slarvade bort segern. Andra halvlek var seg och IFK borde ha satt några av alla de chanser man skapade.
Mrdjanin på topp var ingen hit. Behovet av en anfallare är STORT. På vägen ut passerade vi Russel på kryckor. Det ser ut att dröja innan han är redo för match. Burken agerade chaufför åt honom med sin BMW.
Blomma är för seg och långsam för att passa som modern ytterback. Hoppas att Ibrakovic är tillbaka snart. Behåll Roth som mittback och GTG som ytterback. Mittfältet känns ok. Men anfallet oroar mig.
Pratade lite med universums störste IFK-supporter Calle. Skön kille med stort IFK-hjärta.
En fråga, varför står man och babblar en hel match? Det är såna åskådare som är en plåga att hamna bredvid på match...
onsdag, mars 18, 2009
Det behövs en diskussion om människovärdet
I gårdagens Rakt på med KG Bergström ställdes två snabbfrågor som i allra högsta grad handlar om människovärdet. Den ena handlade om nya riktlinjer för vård av människor i livets slutskede och den andra om ändrad lagstiftning om könsbestämning av foster för att inte barn av "fel" kön aborteras.
Det är lite märkligt hur dessa frågor, om livets början och slut, debatteras. I den ena frågan handlar det om människovärde, i den andra om rätten till fri abort. Helt plötsligt är det inte så viktigt med alla människors lika och unika värde. Hur kan det komma sig?
Mona Sahlin svarade ett snabbt nej på frågan om man behöver ändra lagstiftningen så att inte barn med "fel" kön aborteras. Hon tycker inte att man ska förbjuda det. Alltså tycker hon att det är ok. Skrämmande!
Mona Sahlin är tveksam till religiösa friskolor med hänvisning till jämställdhet och synen på flickor. Samtidigt säger hon nej till att ändra lagstiftningen så att inte barn med "fel" kön aborteras. Det fall som skapat rubriker handlar just om att flickebarn aborteras. Hur var det nu med synen på flickor? I Aftonbladet "utvecklar" Mona sitt resonemang och för henne är den fria aborten det allra viktigaste. Varför vågar hon inte problematisera frågan? Hon kanske inte anser att frågan behöver problematiseras? Vid vårt förra landstingsfullmäktige var det en socialdemokrat som sa i talarstolen att det inte finns något självändamål med att minska antalet aborter och om det är socialdemokratisk hållning så kan man ju förstå att det inte är något som behöver diskuteras eller problematiseras.
Jag är glad över att Fredrik Reinfeldt menade att man bör ändra lagstiftningen om de går. Hans svar visar på att han (och regeringen) inte tycker att det är ok att barn aborteras p g a kön. Jag är inte heller övertygad om att det går att ändra detta via lagstiftning, vilket jag har skrivit om tidigare. Men det borde vara en fråga som man bör undersöka precis så som Socialstyrelsen nu gör. Och då är det inte abortlagstiftningen som föreslås ändras, utan rätten att få veta vilket kön det väntade barnet har. Men framför allt behövs en diskussion om människovärdet!
Det är lite märkligt hur dessa frågor, om livets början och slut, debatteras. I den ena frågan handlar det om människovärde, i den andra om rätten till fri abort. Helt plötsligt är det inte så viktigt med alla människors lika och unika värde. Hur kan det komma sig?
Mona Sahlin svarade ett snabbt nej på frågan om man behöver ändra lagstiftningen så att inte barn med "fel" kön aborteras. Hon tycker inte att man ska förbjuda det. Alltså tycker hon att det är ok. Skrämmande!
Mona Sahlin är tveksam till religiösa friskolor med hänvisning till jämställdhet och synen på flickor. Samtidigt säger hon nej till att ändra lagstiftningen så att inte barn med "fel" kön aborteras. Det fall som skapat rubriker handlar just om att flickebarn aborteras. Hur var det nu med synen på flickor? I Aftonbladet "utvecklar" Mona sitt resonemang och för henne är den fria aborten det allra viktigaste. Varför vågar hon inte problematisera frågan? Hon kanske inte anser att frågan behöver problematiseras? Vid vårt förra landstingsfullmäktige var det en socialdemokrat som sa i talarstolen att det inte finns något självändamål med att minska antalet aborter och om det är socialdemokratisk hållning så kan man ju förstå att det inte är något som behöver diskuteras eller problematiseras.
Jag är glad över att Fredrik Reinfeldt menade att man bör ändra lagstiftningen om de går. Hans svar visar på att han (och regeringen) inte tycker att det är ok att barn aborteras p g a kön. Jag är inte heller övertygad om att det går att ändra detta via lagstiftning, vilket jag har skrivit om tidigare. Men det borde vara en fråga som man bör undersöka precis så som Socialstyrelsen nu gör. Och då är det inte abortlagstiftningen som föreslås ändras, utan rätten att få veta vilket kön det väntade barnet har. Men framför allt behövs en diskussion om människovärdet!
tisdag, mars 17, 2009
måndag, mars 16, 2009
Funderingar kring konstgräs och en datorfri helg i Stockholm
Det händer allt för sällan att jag helt avstår från att använda en dator under en hel helg. Men den här helgen hände det. Jag tog ledigt från datorn i fredags kl. 9 när tåget närmade sig Stockholm. Skönt och för mig en sak som jag borde göra oftare, samtidigt som datorn är en naturlig del i livet.
I fredags ägnades dagen åt kulturpolitik. Kristdemokraterna bjöd in lokala och regionala kulturpolitiker till rådslag kring Kulturutredningen i Riksdagen. En bra dag och givande diskussioner. Men jag undrar hur kulturpolitik och konstgräs hör samman? För det var ett antal lokala politiker som lyfte fram sina kommuners satsningar på konstgräs. Ska man dra slutsatsen att flest antal kvm konstgräs är ett mått på en framgångsrik kommun? Konstgräs.
Helgen har jag tillbringat i Stockholm tillsammans med maken. Han kom upp på fredagskvällen. Kort kan man sammanfatta helgen med följande: promenader, shopping, nervös kvartsfinal hos H&A, bröllopsfest och frukost på Hilton. En skön och avslappnande helg, men det är alltid lika skönt att komma hem igen;-)
I fredags ägnades dagen åt kulturpolitik. Kristdemokraterna bjöd in lokala och regionala kulturpolitiker till rådslag kring Kulturutredningen i Riksdagen. En bra dag och givande diskussioner. Men jag undrar hur kulturpolitik och konstgräs hör samman? För det var ett antal lokala politiker som lyfte fram sina kommuners satsningar på konstgräs. Ska man dra slutsatsen att flest antal kvm konstgräs är ett mått på en framgångsrik kommun? Konstgräs.
Helgen har jag tillbringat i Stockholm tillsammans med maken. Han kom upp på fredagskvällen. Kort kan man sammanfatta helgen med följande: promenader, shopping, nervös kvartsfinal hos H&A, bröllopsfest och frukost på Hilton. En skön och avslappnande helg, men det är alltid lika skönt att komma hem igen;-)
fredag, mars 13, 2009
Grattis!
Min favoritbutik, Butiken, i Tenhult har fått Svensk handels handelspris. Den utmärkelsen är de väl värda och motiveringen är klockren. Grattis Susanne & Anette!
tisdag, mars 10, 2009
Ingen städning och inget bad ikväll
När jag kom hem såg badrummet ut som i morse. Inga badrumsmöbler, ingen toalett, inget badkar. Pappen låg kvar i hallen som den gjort sen mitten av februari. Hm. Jag som längtat efter en rejäl storstädning och ett avslappnande bad. Nya handdukar och mattor är inhandlade och bara väntar på att användas;-) Nu hoppas jag på att det sista görs imorgon.
Istället ägnar jag kvällen åt att klistra in foton i album. Fotona förses givetvis med ett par kommentarer, biljetter mm. Väldigt trevligt. Det är som att resa i trevliga minnen. Bilderna som ska klistras in är tagna i Paris januari 2006 och i Rom november 2004.
Istället ägnar jag kvällen åt att klistra in foton i album. Fotona förses givetvis med ett par kommentarer, biljetter mm. Väldigt trevligt. Det är som att resa i trevliga minnen. Bilderna som ska klistras in är tagna i Paris januari 2006 och i Rom november 2004.
Sexuell hälsa, EU och vårdval
Idag har landstingsfullmäktige sammanträtt och två ärenden på agendan handlade om sexuell hälsa. Det första ärendet var att vi skulle anta en handlingsplan för sexuell hälsa med inriktning på ungdomar och unga vuxna. Du hittar mitt anförande här.
Det sades ett par märkliga saker i denna korta debatt. B la så sa en socialdemokratisk landstingsledamot att "Det finns inget självändamål med att minska antalet oönskade graviditeter". Mycket märkligt. Är det alltså bra med konstant höga abortsiffror? Varför? Dessutom anfördes det att de två målen i handlingsplanen var negativa och fördömande. På vilket sätt är det negativt och fördömande att ha en målsättning om att minska antalet smittade av sexuellt överförbara sjukdomar och att minska antalet oönskade graviditeter? Vi har ju exempelvis mål om färre rökare. Är det också fördömande?
Rätten till fri abort är inte hotad genom ett aktivt, systematiskt och strategiskt förebyggande arbete för att minska de oönskade graviditerna. Så jag förstod inte riktigt talet om att tusentals kvinnor dör i illegala aborter runt om i världen. Var det en ryggmärgsreflex?
Det andra ärendet på tema sexuell hälsa handlade om en vänsterpartistisk motion. Du hittar mitt inlägg i den korta debatten här. Inlägget ledde till ett replikskifte.
Införande av vårdval i primärvården är en het potatis för oppositionen i vårt landsting. En interpellationsdebatt om jourverksamhet på Höglandet slutade i en vårdvalsdebatt. Vidare blev det 34 inlägg i en interpellationsdebatt om vårdval och den ekonomiska krisen.
Erik Svanfeldt, SKL, hade ingen tacksam uppgift när han skulle föreläsa om "Vad har EU med vård och omsorg att göra?" direkt efter lunch. Det var flera ledamöter som drabbades av paltkoma och slöt sina ögon.
Det sades ett par märkliga saker i denna korta debatt. B la så sa en socialdemokratisk landstingsledamot att "Det finns inget självändamål med att minska antalet oönskade graviditeter". Mycket märkligt. Är det alltså bra med konstant höga abortsiffror? Varför? Dessutom anfördes det att de två målen i handlingsplanen var negativa och fördömande. På vilket sätt är det negativt och fördömande att ha en målsättning om att minska antalet smittade av sexuellt överförbara sjukdomar och att minska antalet oönskade graviditeter? Vi har ju exempelvis mål om färre rökare. Är det också fördömande?
Rätten till fri abort är inte hotad genom ett aktivt, systematiskt och strategiskt förebyggande arbete för att minska de oönskade graviditerna. Så jag förstod inte riktigt talet om att tusentals kvinnor dör i illegala aborter runt om i världen. Var det en ryggmärgsreflex?
Det andra ärendet på tema sexuell hälsa handlade om en vänsterpartistisk motion. Du hittar mitt inlägg i den korta debatten här. Inlägget ledde till ett replikskifte.
Införande av vårdval i primärvården är en het potatis för oppositionen i vårt landsting. En interpellationsdebatt om jourverksamhet på Höglandet slutade i en vårdvalsdebatt. Vidare blev det 34 inlägg i en interpellationsdebatt om vårdval och den ekonomiska krisen.
Erik Svanfeldt, SKL, hade ingen tacksam uppgift när han skulle föreläsa om "Vad har EU med vård och omsorg att göra?" direkt efter lunch. Det var flera ledamöter som drabbades av paltkoma och slöt sina ögon.
söndag, mars 08, 2009
IFK är fortfarande obesegrade
2-2 mot Djurgården och IFK är fortfarande obesegrade på försäsongen. Ett par kommentarer om matchen hittar du här.
Veckans ledare
Lägger ut texten till veckans ledare i Kristdemokraten, då den inte ligger ute på webben ännu.
Vi har år efter år kunnat läsa rapport efter rapport om att barn och ungdomars psykiska ohälsa inte är vad den borde vara. Det är allt för många barn och unga som mår psykiskt dåligt och det är på många håll i landet helt oacceptabla väntetider för att få hjälp av BUP. Regeringens skärpning av kraven för vårdgarantin inom barn- och ungdomspsykiatrin är en viktig signal om att det måste bli förbättringar inom detta område. För en förälder till ett barn som är psykiskt sjukt kan även den nya vårdgarantins 30 dagar kännas lång. Målsättningen och ambitionen för landstingen måste vara att det inte ska vara väntetider alls.
När ett barn mår psykiskt dåligt måste det vara hög tillgänglighet till vården. Det finns ett stort värde av att fånga upp barn med psykisk ohälsa i ett tidigt skede för att sätta in rätt hjälp och stöd. Därför är regeringens satsningar på att utse ett antal modellkommuner för att stärka första linjens psykiatri oerhört viktig. Tanken är att hitta bra modeller för bättre samverkan mellan skolhälsan och primärvården för att i ett tidigt skede kunna ge hjälp. Man kan på så sätt ge rätt vård på rätt nivå. Det är långt ifrån alla barn med psykisk ohälsa som behöver hjälp av BUP. BUP måste få vara den specialistmottagning som den är ämnad att vara. Det är BUP som ska ta hand om de svåraste problemen. Om ”lättare” fall kan klaras av inom skolhälsan och primärvården kan tillgängligheten till BUP öka. Det förebyggande arbetet är nog så viktigt, inte minst att stödja föräldrarna i sin föräldraroll.
Det är bra att barn och ungdomar prioriteras, men man får inte glömma bort gruppen unga vuxna. De faller utanför de riktade satsningar som nu görs för barn och ungdomar. Det är viktigt att lyfta fram övergången mellan BUP och vuxenpsykiatrin. Kontrasterna kan bli stora och det är viktigt att övergången för patienten sker på ett tryggt sätt utan skarpa gränser.
Gruppen unga vuxna visar på en ökande psykisk ohälsa och med tanke på det rådande arbetsmarknadsläget med stigande ungdomsarbetslöshet lär inte den psykiska hälsan bli bättre. Risken finns att den stigande ungdomsarbetslösheten leder till att fler drabbas av oro, sömnlöshet, depression och missbruk. Det är viktigt att regeringen noggrant följer denna grupp och sätter in riktade insatser om så behövs. Vi har inte råd att tappa gruppen unga vuxna. De tillhör ju framtiden.
Vi har år efter år kunnat läsa rapport efter rapport om att barn och ungdomars psykiska ohälsa inte är vad den borde vara. Det är allt för många barn och unga som mår psykiskt dåligt och det är på många håll i landet helt oacceptabla väntetider för att få hjälp av BUP. Regeringens skärpning av kraven för vårdgarantin inom barn- och ungdomspsykiatrin är en viktig signal om att det måste bli förbättringar inom detta område. För en förälder till ett barn som är psykiskt sjukt kan även den nya vårdgarantins 30 dagar kännas lång. Målsättningen och ambitionen för landstingen måste vara att det inte ska vara väntetider alls.
När ett barn mår psykiskt dåligt måste det vara hög tillgänglighet till vården. Det finns ett stort värde av att fånga upp barn med psykisk ohälsa i ett tidigt skede för att sätta in rätt hjälp och stöd. Därför är regeringens satsningar på att utse ett antal modellkommuner för att stärka första linjens psykiatri oerhört viktig. Tanken är att hitta bra modeller för bättre samverkan mellan skolhälsan och primärvården för att i ett tidigt skede kunna ge hjälp. Man kan på så sätt ge rätt vård på rätt nivå. Det är långt ifrån alla barn med psykisk ohälsa som behöver hjälp av BUP. BUP måste få vara den specialistmottagning som den är ämnad att vara. Det är BUP som ska ta hand om de svåraste problemen. Om ”lättare” fall kan klaras av inom skolhälsan och primärvården kan tillgängligheten till BUP öka. Det förebyggande arbetet är nog så viktigt, inte minst att stödja föräldrarna i sin föräldraroll.
Det är bra att barn och ungdomar prioriteras, men man får inte glömma bort gruppen unga vuxna. De faller utanför de riktade satsningar som nu görs för barn och ungdomar. Det är viktigt att lyfta fram övergången mellan BUP och vuxenpsykiatrin. Kontrasterna kan bli stora och det är viktigt att övergången för patienten sker på ett tryggt sätt utan skarpa gränser.
Gruppen unga vuxna visar på en ökande psykisk ohälsa och med tanke på det rådande arbetsmarknadsläget med stigande ungdomsarbetslöshet lär inte den psykiska hälsan bli bättre. Risken finns att den stigande ungdomsarbetslösheten leder till att fler drabbas av oro, sömnlöshet, depression och missbruk. Det är viktigt att regeringen noggrant följer denna grupp och sätter in riktade insatser om så behövs. Vi har inte råd att tappa gruppen unga vuxna. De tillhör ju framtiden.
Etiketter:
BUP,
ledare,
Tidningen Kristdemokraten
lördag, mars 07, 2009
Svår foglossning är inte normaltillstånd under graviditet
Tack och lov att vi fick våra barn i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Jag hade nämligen svår foglossning och det var ingen möjlighet att jag skulle kunna jobba. Jag kunde ju knappt gå. Jag var sjukskriven under nästan hela graviditeterna. Idag hade det inte varit godkänt för ersättning, enligt Försäkringskassan. Jag har fortfarande problem med viss instabilitet i bäckenet trots att det är snart 17 år sedan yngste sonen föddes.
Jag ställer mig oerhört frågande till Försäkringskassans ställningstagande angående svår foglossning. Hur ska man kunna sköta ett jobb om man inte kan gå, sitta, stå eller lyfta och i princip inte kan sova alls p g a svåra smärtor? De ständiga smärtorna tar oerhört mycket på krafterna, både fysiskt och psykiskt. Varför tar man inte blivande mammor med svår foglossning på allvar?
Jag ställer mig oerhört frågande till Försäkringskassans ställningstagande angående svår foglossning. Hur ska man kunna sköta ett jobb om man inte kan gå, sitta, stå eller lyfta och i princip inte kan sova alls p g a svåra smärtor? De ständiga smärtorna tar oerhört mycket på krafterna, både fysiskt och psykiskt. Varför tar man inte blivande mammor med svår foglossning på allvar?
En natt på Akuten
Fredagsnatten tillbringade jag på Akuten på Ryhov. Jag var där för ett studiebesök och skulle få följa verksamheten under natten. Lite nervös kom jag dit vid 21. Det kan ju hända vad som helst på en akutavdelning. Jag fick börja med att byta om och vara med på rapporteringen. Det var full rush och överbeläggning. Lite smått kaos för mig som utomstående. Personalen var "nöjd" med att jag fick se hur stressigt det är. Jag följde med på provtagningar mm. Patienterna fick hjälp, en del kunde gå hem andra lades in. Några samtal från personer som fick rådet att vända sig till vårdcentralen. Men vid 1-tiden var det helt lugnt och tyst. Enligt personalen var det ovanligt lugnt för att vara fredagsnatt. De tyckte att det var lite typiskt nu när det var en politiker på besök. Kan väl säga att det är inte första gången personalen säger så när jag är ute på studiebesök;-)
Framåt småtimmarna var jag rejält trött, ovan vid att vara vaken vid den tiden, och småfrusen. De tyckte jag kunde åka hem vid 6. Varför sitta och vänta en timma till på en tyst och tom akutavdelning? Så, jag åkte hem. Sängen hägrade.
Framåt småtimmarna var jag rejält trött, ovan vid att vara vaken vid den tiden, och småfrusen. De tyckte jag kunde åka hem vid 6. Varför sitta och vänta en timma till på en tyst och tom akutavdelning? Så, jag åkte hem. Sängen hägrade.
fredag, mars 06, 2009
Varför gläds man över en annan persons skilsmässa?
Schymans stora glädje över Skugges skilsmässa är inget annat än plumpt. Varför ska man glädjas åt en annan persons skilsmässa? Även om man "skiljs som vänner" är en skilsmässa inget lätt beslut, speciellt inte när det finns barn med i bilden. Inte är det lättare om man är en offentlig person.
Schyman hoppas att Skugges skilsmässa är slutet för "kärnfamiljstrenden" och att det är "ett hälsotecken i tiden". Jag förstår faktiskt inte varför Schyman ser sig så hotad av att människor bildar familj och kämpar för att hålla ihop dem. Man bildar ju oftast en familj med utgångspunkt att det ska hålla livet ut. Men ibland går inte det av olika skäl. Ska man glädjas åt det?
Schymans förhoppning om att kärnfamiljstrenden är över får sig en knäpp på näsan av de 19 000 ungdomar som deltagit i en undersökning om framtidsdrömmar. Toppar listan gör följande drömmar; få ett bra jobb, hitta den rätta, få barn och fint boende. Dagens tonåringar drömmer alltså om trygghet i det lilla. Om tvåsamhet och barn. Är det så förvånande? Familjen står sig fortsatt stark.
Schyman hoppas att Skugges skilsmässa är slutet för "kärnfamiljstrenden" och att det är "ett hälsotecken i tiden". Jag förstår faktiskt inte varför Schyman ser sig så hotad av att människor bildar familj och kämpar för att hålla ihop dem. Man bildar ju oftast en familj med utgångspunkt att det ska hålla livet ut. Men ibland går inte det av olika skäl. Ska man glädjas åt det?
Schymans förhoppning om att kärnfamiljstrenden är över får sig en knäpp på näsan av de 19 000 ungdomar som deltagit i en undersökning om framtidsdrömmar. Toppar listan gör följande drömmar; få ett bra jobb, hitta den rätta, få barn och fint boende. Dagens tonåringar drömmer alltså om trygghet i det lilla. Om tvåsamhet och barn. Är det så förvånande? Familjen står sig fortsatt stark.
Etiketter:
familj,
Gudrun Schyman,
skilsmässa
Samtal om musikens framtid
På torsdagskvällen deltog jag i ett panelsamtal om konsekvenserna av kulturutredningen för musiklivet. Mycket kom att handla om de s k portföljerna och vad som händer om Rikskonserter läggs ner. Samtalet flöt bra med många intressanta inlägg. För mig var det flera nya kontakter som knöts och det är alltid värdefullt. Det var välbesökt i Stallet och varmt!
Efter samtalet inbjöds vi till ett glas vin och "eftersnack". Vinet hälldes upp och smaken var som saft. Någon i sällskapet tittade lite noggrannare på flaskan och konstaterade att det var alkoholfritt, vilket höjde stämningen runt bordet ytterligare ett snäpp.
Efter samtalet inbjöds vi till ett glas vin och "eftersnack". Vinet hälldes upp och smaken var som saft. Någon i sällskapet tittade lite noggrannare på flaskan och konstaterade att det var alkoholfritt, vilket höjde stämningen runt bordet ytterligare ett snäpp.
Ekonomi och tillgänglighet
Igår samlades Alliansen i Landstinget för gruppmöte på Träcentrum i Nässjö. Som alltid var stämningen god. Vi har en bra gemenskap inom Alliansen och det är aldrig långt till skratt. På programmet stod bl a information om införandet av vårdval, tillgänglighet och ekonomi. När det gäller ekonomin kan man väl sammanfatta det med att det är tuffa tider, men att vi ska klara det kärva läget. Budgetdisciplin och förändringsarbete är nyckelfrågor för att lyckas. Det skulle dock inte vara fel med ett bra läkemedelsavtal och ett tillskott från staten. Kan konstatera att det inte lär blir någon typisk "valbudget" för 2010.
Det är glädjande att de satsningar som görs på förbättrad tillgänglighet ger resultat. Köerna i vården blir allt kortare och de ska bli ännu kortare. Det gäller att ständigt jobba med tillgängligheten. God tillgänglighet är en färskvara och måste ständigt återerövras.
Regeringen skärper kraven för vårdgarantin till BUP och det är bra. I vårt landsting är det 68 av de totalt 74 väntande barnen och ungdomarna som fått erbjudande om nybesök inom 30 dagar i februari. För att kunna klara en hög tillgänglighet till BUP, som är en specialistmottagning, måste första linjens psykiatrik fungera väl. Landstinget, tillsammans med kommunerna Eksjö och Jönköping, är med i ett projekt för att utveckla en modell för att ge tidigt hjälp till barn och ungdomar med psykisk ohälsa.
Det är glädjande att de satsningar som görs på förbättrad tillgänglighet ger resultat. Köerna i vården blir allt kortare och de ska bli ännu kortare. Det gäller att ständigt jobba med tillgängligheten. God tillgänglighet är en färskvara och måste ständigt återerövras.
Regeringen skärper kraven för vårdgarantin till BUP och det är bra. I vårt landsting är det 68 av de totalt 74 väntande barnen och ungdomarna som fått erbjudande om nybesök inom 30 dagar i februari. För att kunna klara en hög tillgänglighet till BUP, som är en specialistmottagning, måste första linjens psykiatrik fungera väl. Landstinget, tillsammans med kommunerna Eksjö och Jönköping, är med i ett projekt för att utveckla en modell för att ge tidigt hjälp till barn och ungdomar med psykisk ohälsa.
onsdag, mars 04, 2009
Jag vill städa!

Nu har vi levt i ett renoveringsobjekt i snart tre veckor. Och lär nog göra det en vecka till. Papp täcker golvet i hallen och det är damm över allt. Hm. Vi försöker hålla efter bäst det går, men det känns ändå smutsigt. Vi drar ju runt skiten i hela huset. Jag vill ha rent och fräscht hemma. Jag ser fram emot en rejäl storstädning! Hur ofta gör man det?
Att leva som man lär
Bra ledare av Expressen om att det i vissa fall är låååångt mellan politiska ideal och praktisk handling. Den socialdemokratiske riksdagsledamoten Jan Emanuel Johansson ger hyckleriet ett ansikte. Tyvärr skvalpar hans beteende över på oss andra politiker.
Devisen att man bör leva som man lär är alltid bra att försöka leva efter. Speciellt när man är förtroendevald!
Devisen att man bör leva som man lär är alltid bra att försöka leva efter. Speciellt när man är förtroendevald!
tisdag, mars 03, 2009
Fredagens ledarkrönika (vecka 9)
Här är fredagens ledarkrönika. Den handlar om Kulturutredningens förslag om kulturportföljer.
Etiketter:
Kulturutredningen,
regionalisering,
Tidningen Kristdemokraten
måndag, mars 02, 2009
Vem vill inte åka till Turkiet i mars?
Härlige Reidar har slagit till igen. Det behövs fler som han! Gott att IFK kan komma iväg på ett träningsläger till värmen i Turkiet innan serielunken börjar.
Undrar om de behöver någon som hjälper till och bär vattenflaskor, koner och samlar upp bollar? Om, så anmäler jag mig frivilligt;-) Jag kan även blogga om det som sker bakom kulisserna...
Undrar om de behöver någon som hjälper till och bär vattenflaskor, koner och samlar upp bollar? Om, så anmäler jag mig frivilligt;-) Jag kan även blogga om det som sker bakom kulisserna...
söndag, mars 01, 2009
Personliga biljetter?
Vi ska till Rom i påsk för att se derbyt på Olimpico. Vad gäller egentligen kring köp av biljetter till s k högriskmatcher? Enligt uppgift ska biljetter till dessa matcher vara personliga och kunna styrkas med ID. Kan man då köpa biljetter via exempelvis ticket2? För vad jag förstår är det någon som säljer sina biljetter vidare och då blir de ju inte personliga. Eller? Finns det risk att man kastar tusenlappar i sjön genom att köpa sådana biljetter?
Känner mig något förvirrad. Kan någon räta ut mina frågetecken?
Känner mig något förvirrad. Kan någon räta ut mina frågetecken?
Etiketter:
Lazio,
personlig biljett,
roma,
Serie A,
ticket2
lördag, februari 28, 2009
Börjar tröttna på schlagercirkusen
Fjärde delfinalen och det känns inte lika roligt längre. Har liksom tröttnat på schlagercirkusen. Det är minst en delfinal för mycket. Ändå sitter jag här igen.
Så här tyckte vi om kvällens bidrag:
1. Love love love - Slätstruken låt och rösten lät så där. Inte ens fläkten fick låten att lyfta. Har aldrig riktigt förstått storheten med Agnes. Varför vill hon vara Mariah Carey?
2. Higher - Hjälp! Är vi tillbaka på 80-talet och Top Gun? Trackslistan nästa. Showen gillade jag bättre än låten, klart bättre än EMD:s. Undrar vad Ekwall säger om killarnas solbrillor?
3. Du är älskad där du går - Vilket sömnpiller. Kommer nog ändå att ligga många veckor på Svensktoppen.
4. Killing me tenderly - Ingen bondlåt även om man försöker flirta med Bondfansen. Slätstruken låt som aldrig tar sig.
5. Sweet kissin' in the moonlight - Inget sväng alls. Statiskt. Lär trots det få en massa röster av dansbandssverige. Skinnkostymen var lite för tight va?
6. Movin on - För storsvulstigt. Usch!
7. Esta noche - Nej! Det är väl inte Lilla Melodifestivalen?
8. La voix - Usch! Jag har aldrig gillat opera parat med schlagerdisco. Hemskt.
Inget bidrag som var bra. Dagens deltävling är ett tydligt bevis på att det är för många deltävlingar. Hur lyckades man samla dessa usla bidrag i en och samma deltävling? Vilket bidrag vill Björkman absolut ha till Globen? Orkar inte tippa bland dagens usla bidrag. Nu tar vi lite namnsdagstårta.
Så här tyckte vi om kvällens bidrag:
1. Love love love - Slätstruken låt och rösten lät så där. Inte ens fläkten fick låten att lyfta. Har aldrig riktigt förstått storheten med Agnes. Varför vill hon vara Mariah Carey?
2. Higher - Hjälp! Är vi tillbaka på 80-talet och Top Gun? Trackslistan nästa. Showen gillade jag bättre än låten, klart bättre än EMD:s. Undrar vad Ekwall säger om killarnas solbrillor?
3. Du är älskad där du går - Vilket sömnpiller. Kommer nog ändå att ligga många veckor på Svensktoppen.
4. Killing me tenderly - Ingen bondlåt även om man försöker flirta med Bondfansen. Slätstruken låt som aldrig tar sig.
5. Sweet kissin' in the moonlight - Inget sväng alls. Statiskt. Lär trots det få en massa röster av dansbandssverige. Skinnkostymen var lite för tight va?
6. Movin on - För storsvulstigt. Usch!
7. Esta noche - Nej! Det är väl inte Lilla Melodifestivalen?
8. La voix - Usch! Jag har aldrig gillat opera parat med schlagerdisco. Hemskt.
Inget bidrag som var bra. Dagens deltävling är ett tydligt bevis på att det är för många deltävlingar. Hur lyckades man samla dessa usla bidrag i en och samma deltävling? Vilket bidrag vill Björkman absolut ha till Globen? Orkar inte tippa bland dagens usla bidrag. Nu tar vi lite namnsdagstårta.
fredag, februari 27, 2009
Avslöjad av jnytt.se
Jnytt har lagt upp ett bildspel från Pålslaget. På två av bilderna (20 och 36) ses jag blogga från tillställningen. Avslöjad!
Effekt av klimatförändringar?
Vi var nog flera som undrade om dessa klimatförändringar redan drabbat Jönköping?
Nu är bygget äntligen igång!
Idag skedde den officiella starten på bygget av ett nytt hus för scenkonst i Jönköping, mer känt under benämningen "smothuset". Vädret bjöd till med solsken. Det var många människor som kom för att vara med om pålslaget. En kör med 250 ungdomar skapade en fin inramning av cermonin. Det är ju för framtiden detta hus byggs.



Peranders Johansson, landstingsstyrelsens ordförande, höll ett bra tal och sen klättrade han in i maskinen för att slå det första slaget. Tack och lov att han inte hade sönder maskinen, för den kostade visst över 30 miljoner!
Efter cermonin var det en trevlig lunch på Hemma. Vid vårt bord pratades bröllop. Gissa vilket?
Här är några fler bilder från cermonin:
torsdag, februari 26, 2009
Utmanad
Upptäckte av en slump att lillasyster Malin börjat blogga och att hon ger mig följande utmaning:
Regler:
-gå in i mappen "mina bilder"
-gå till den sjätte mappen och välj sedan den sjätte bilden i den aktuella mappen
-lägg upp bilden på bloggen och skriv något om den
-utmana sex andra personer och länka till dem.
Hm. Självklart antar jag utmaningen om än lite nervöst. Vilken är den sjätte mappen och sjätte fotot?
Kvinnan på bilden är min lillasyster Ulrika och den är tagen på hennes födelsedag 2008.
onsdag, februari 25, 2009
Botaniserar bland böcker
Det är inte riktigt samma sak att gå på bokrea på nätet. Jag vill ju bläddra i böckerna och känna den där härliga doften av bok. Men, jag hittade ändå ett par titlar som jag beställde hos Adlibris.
Kollade in bokrean på Coop och den var så där. Köpte dock Lapidus senaste och en korsordsbok. Korsordsboken har jag stansat hål i, trätt i ett snöre och hängt upp på en krok på toan där nere. En perfekt dassbok;-) Jag stod i valet och kvalet om jag skulle lägga en uppslagsbok i varukorgen, men det fanns en stooor hög av den kvar så jag chansar och hoppas på slutrean.
På fredag blir det en sväng till Akademibokhandeln och ICA Maxi för att se om jag kan göra några fler fynd.
Kollade in bokrean på Coop och den var så där. Köpte dock Lapidus senaste och en korsordsbok. Korsordsboken har jag stansat hål i, trätt i ett snöre och hängt upp på en krok på toan där nere. En perfekt dassbok;-) Jag stod i valet och kvalet om jag skulle lägga en uppslagsbok i varukorgen, men det fanns en stooor hög av den kvar så jag chansar och hoppas på slutrean.
På fredag blir det en sväng till Akademibokhandeln och ICA Maxi för att se om jag kan göra några fler fynd.
tisdag, februari 24, 2009
Årsmöte med lokalavdelningen

Ikväll har jag varit på årsmöte med Tenhults lokalavdelning. Vi fick information om vad som är på gång i vår kommundel och så presenterade EU-kandidaten Jan-Erik Lagärde kristdemokraternas EU-program. På bilden ses Anders Hulusjö avtackas som ordförande. Ny ordförande är moi. Känns hedrande och kul.
Dagens fynd på bokrean

Hann bara gå i två butiker för att titta på böcker idag. Minst tre till ska besökas den här veckan. Jag älskar böcker, till min käre makes fasa. Han tycker att det börjar bli lite för många nu.
Det finns några titlar jag är intresserad av, men som jag chansar på att kunna köpa till halva reapriset...
Dagens fynd nerifrån:
"Nostalgiboken om godis & glass" av Annica Triberg & Eva Kallhed
"Te" av Viola von Wachendorf
"Utrotningshotat" av Johan Tell
"Den som inte tar bort luddet ska dö" av David Batra
"Elliords himlar" av Petter Eklund
"Svenska dansband" av Joel Stolpe Montan
"Angelas dotter" av Kristin Hannah
Vår kokbok (vår gamla är numera i lösbladssystem)
"I djävulens sällskap" av Peter Robinson
"Konst & arkitektur Rom" av Brigitte Hintzen-Bohlen
"La Pizza" av Nikko Amandonico
"Gomorra" av Roberto Saviano (ljudbok)
måndag, februari 23, 2009
En skrivbordsmåndag
En heldag, ja nästan iallafall, vid skrivbordet hör inte till vanligheterna. Och jag tycker väl inte att det är så att det är mycket tid vid skrivbordet som är signumet för en bra politiker. Det är ju liksom inte där som mötena sker. Men, skrivbordsdagar behövs lite då och då för att allt ska fungera.
Idag har jag hunnit gå igenom mejlen & svara på mejl, boka tågresor & hotell, skicka kallelser, rensa papper, annat pappersarbete, planera möten, skriva ledarkrönika och så ett möte med alliansgruppledarna. Vi fick bl a information om hur processen med att införa Vårdval framskrider och så ska A-salen renoveras. A-salen är landstingsstyrelsens sammanträdesrum. Vi fick se bilder och det kommer verkligen att bli både fräscht och funktionellt. Frågan är om dessa tavlor kommer att sitta på väggen efter renoveringen?
Hemma i hyfsad tid och gemensam middag med familjen. Nu väntar förberedelser inför morgondagens LS. Lär nog somna till CSI NY.
Idag har jag hunnit gå igenom mejlen & svara på mejl, boka tågresor & hotell, skicka kallelser, rensa papper, annat pappersarbete, planera möten, skriva ledarkrönika och så ett möte med alliansgruppledarna. Vi fick bl a information om hur processen med att införa Vårdval framskrider och så ska A-salen renoveras. A-salen är landstingsstyrelsens sammanträdesrum. Vi fick se bilder och det kommer verkligen att bli både fräscht och funktionellt. Frågan är om dessa tavlor kommer att sitta på väggen efter renoveringen?
Hemma i hyfsad tid och gemensam middag med familjen. Nu väntar förberedelser inför morgondagens LS. Lär nog somna till CSI NY.
söndag, februari 22, 2009
Chaite, vinterstudio och kulturutredningen
Söndagen tillbringas i soffan med chaite och vinterstudion och kulturutredningen som sällskap.
Dagens facit med två svenska medaljer gläder. Allra gladast är jag nog för Södergrens silver. Den medaljen var han verkligen värd. Han gör alltid grovjobbet och drar, inte sällan är det andra som drar fördel av hans slit och hämtar hem medaljerna. Som norrmannen Northug. Han ska rikta ett stort tack till Södergren för guldet. Northug gör aldrig grovjobbet och drar upp tempot som spräcker fältet. Han glider med och väntar in läge för att spurta hem segern. Det irriterar mig. Kanske smart av honom, men inte så sportsmannamässigt i mina ögon. Så därför gläds jag över att Södergren fick belöning för sitt slit även om det inte räckte ända till ett guld.
Nu fortsätter jag läsa i del 2 av Kulturutredningen. En skön söndag i soffan.
Dagens facit med två svenska medaljer gläder. Allra gladast är jag nog för Södergrens silver. Den medaljen var han verkligen värd. Han gör alltid grovjobbet och drar, inte sällan är det andra som drar fördel av hans slit och hämtar hem medaljerna. Som norrmannen Northug. Han ska rikta ett stort tack till Södergren för guldet. Northug gör aldrig grovjobbet och drar upp tempot som spräcker fältet. Han glider med och väntar in läge för att spurta hem segern. Det irriterar mig. Kanske smart av honom, men inte så sportsmannamässigt i mina ögon. Så därför gläds jag över att Södergren fick belöning för sitt slit även om det inte räckte ända till ett guld.
Nu fortsätter jag läsa i del 2 av Kulturutredningen. En skön söndag i soffan.
Etiketter:
Anders Södergren,
Northug,
silver
lördag, februari 21, 2009
Alla rätt
Kan ju konstatera att det är många tonårstjejer som kommer att ha höga mobilräkningar alt. tomma kontantkort efter denna kväll. EMD:s låt var ju inget vidare. Är inte BSB-grejen lite ute? Men jag gläds med Snygg-Erik trots allt;-)
Erkänner att jag är lite skadeglad över att BWO inte gick direkt till Globen. En knäpp på näsan på den självgode Bard med sin fåniga ridhjälm.
Inte illa tippat. Jag hade alla rätt!
Om någon undrar så har jag inte slösat en enda krona på att rösta. Det fanns inget bidrag som jag ville lägga mina pengar på.
Var det en ukrainsk jury som utsåg "internationella juryns val"?
Erkänner att jag är lite skadeglad över att BWO inte gick direkt till Globen. En knäpp på näsan på den självgode Bard med sin fåniga ridhjälm.
Inte illa tippat. Jag hade alla rätt!
Om någon undrar så har jag inte slösat en enda krona på att rösta. Det fanns inget bidrag som jag ville lägga mina pengar på.
Var det en ukrainsk jury som utsåg "internationella juryns val"?
Våra tips
Till final
Håkan: Molly och Rigo
Mia: EMD och Molly
Fia: EMD och Rigo
Mick: EMD och Velvet
Till andra chansen
Håkan: Vägrar säga några av de töntiga förkortningarna;-)
Mia: Rigo och BWO
Mick: BWO och Rickfors
Fia: Molly och Velvet
Juryns val kan man aldrig tippa...
Håkan: Molly och Rigo
Mia: EMD och Molly
Fia: EMD och Rigo
Mick: EMD och Velvet
Till andra chansen
Håkan: Vägrar säga några av de töntiga förkortningarna;-)
Mia: Rigo och BWO
Mick: BWO och Rickfors
Fia: Molly och Velvet
Juryns val kan man aldrig tippa...
Schlagercirkus från Leksand
Så var det då Leksands tur att vara värd för schlagercirkusen. Och vi sitter hemma i soffan som vanligt med en kvällstidning som guide på soffbordet. Vilken pinsam inledning av programmet.
Håll till godo, här är våra kommentarer och omdömen:
1. The Queen - Oj, det blev inget kvar när kjolen öppnade sig. Bara trosorna. Tråkig låt med blippande synth. Nån drottning lär hon inte känna sig som när den här kvällen är över...
2. I got U - Håkan tycker det är Papa Dee-stuk på låten. Ganska skön låt. Radioplåga när sommaren närmar sig?
3. Så vill stjärnorna - Kopia av Sonja Aldén. Tråkig ballad trots fläkten. "Är det en gammal eller ny låt?" undrar äldste sonen från köket. Lär trots det gå minst till andra chansen.
4. Baby goodbye - "Det är ju synd om pojkarna" säger Håkan. Nja, ingen låt i min smak. Tonårstjejerna måste ringa mycket om EMD ska gå vidare till Globen.
5. Du vinner över mig! - Årets mest plågade artist i schlagercirkusen? Usel låt. "Överlägset snyggast gitarr", enligt maken. Och då menar han utseendet på Rickfors gitarr, inget annat.
6. Här för mig själv - Snygga klänningar på dansarna. Slätstruken låt. Hissmusik. Gillar inte hennes barnsliga röst.
7. Alla - USCH!!! Jag verkligen avskyr Ruslana-stuket! Är inte det lite ute nu?!?
8. You're not alone - Låter precis som vanligt d v s tråkigt. Men, så gillar jag inte BWO heller. Vilket sömnpiller. Säckiga, glansiga rymddräkter var väl inget bra val?
Varfär detta eviga viftande med ballonger? Hur många bidrag har G:son skrivit?!? Vi är lite oense om den här delfinalens bidrag är bättre eller sämre än förra veckans. Hur ska man kunna tippa det här?!?
Håll till godo, här är våra kommentarer och omdömen:
1. The Queen - Oj, det blev inget kvar när kjolen öppnade sig. Bara trosorna. Tråkig låt med blippande synth. Nån drottning lär hon inte känna sig som när den här kvällen är över...
2. I got U - Håkan tycker det är Papa Dee-stuk på låten. Ganska skön låt. Radioplåga när sommaren närmar sig?
3. Så vill stjärnorna - Kopia av Sonja Aldén. Tråkig ballad trots fläkten. "Är det en gammal eller ny låt?" undrar äldste sonen från köket. Lär trots det gå minst till andra chansen.
4. Baby goodbye - "Det är ju synd om pojkarna" säger Håkan. Nja, ingen låt i min smak. Tonårstjejerna måste ringa mycket om EMD ska gå vidare till Globen.
5. Du vinner över mig! - Årets mest plågade artist i schlagercirkusen? Usel låt. "Överlägset snyggast gitarr", enligt maken. Och då menar han utseendet på Rickfors gitarr, inget annat.
6. Här för mig själv - Snygga klänningar på dansarna. Slätstruken låt. Hissmusik. Gillar inte hennes barnsliga röst.
7. Alla - USCH!!! Jag verkligen avskyr Ruslana-stuket! Är inte det lite ute nu?!?
8. You're not alone - Låter precis som vanligt d v s tråkigt. Men, så gillar jag inte BWO heller. Vilket sömnpiller. Säckiga, glansiga rymddräkter var väl inget bra val?
Varfär detta eviga viftande med ballonger? Hur många bidrag har G:son skrivit?!? Vi är lite oense om den här delfinalens bidrag är bättre eller sämre än förra veckans. Hur ska man kunna tippa det här?!?
fredag, februari 20, 2009
Mitt i musiken
Även denna fredag har jag medverkat i Mitt i Musikens veckomagasin. Vi fortsatte på tråden "hur ska musiken talad med enad röst?" från förra veckans program. Den här gången blev det ett bättre samtal då det var färre som deltog i samtalet. Men jag vet inte om någon blev så mycket klokare;-) Samtalet börjar ca 40 minuter in i programmet.
Att musiklivet behöver enas betyder ju inte att någon enskild person eller organisation ska föra musiklivets talan, mer om samverkan över institutions-, organisations- och genregränser. Vi måste bli tydligare med vilken roll och betydelse musiken har i samhället.
Efter radiosamtalet blev jag uppringd av Lars Farago, Amatörmusikernas samarbetsråd, som bjöd in till ett möte. Givetvis tackade jag ja. Dialogen är ju första steget för samverkan.
Att musiklivet behöver enas betyder ju inte att någon enskild person eller organisation ska föra musiklivets talan, mer om samverkan över institutions-, organisations- och genregränser. Vi måste bli tydligare med vilken roll och betydelse musiken har i samhället.
Efter radiosamtalet blev jag uppringd av Lars Farago, Amatörmusikernas samarbetsråd, som bjöd in till ett möte. Givetvis tackade jag ja. Dialogen är ju första steget för samverkan.
Seminarium om Kulturutredningen

Även denna dag har ägnats åt Kulturutredningen. Per Svenson, sekreterare i utredningen, redogjorde för betänkandet och svarade på en mängd frågor och funderingar från kulturpolitiker och tjänstemän i länets kommuner och landsting.
Det blev en givande och bra dag. Det allra viktigaste är att vi fortsätter att bygga en dialog mellan regional och lokal nivå. Samtalen är så otroligt viktiga. Nu väntar remissarbete och så proppen från regeringen. Vi förbereder oss i allafall för att det blir en portföljmodell och det ska bli en intressant och spännande process i länet.
torsdag, februari 19, 2009
onsdag, februari 18, 2009
Kort summering av dagen
Fortfarande kvar i Stockholm. Två nätter i huvudstaden och två olika hotell. Får se vilket hotell som har bäst frukost...
En kort summering av dagen. Förmiddagen ägnades åt styrelsemöte med Rikskonserter. Budget, bokslut, årsredovisning och Kulturutredningen var några av punkterna på den långa ärendelistan. Eftermiddagen tillbringade jag på hotellrummet med att läsa Kulturutredning, svara på mejl mm. Ikväll har jag deltagit i kristdemokraternas SKL-gruppmöte. Alltid lärorikt och trevligt att träffa partikollegor. Efter gruppmötet passade vi på att planera lite inför partiets "kulturdag" den 13 mars då vi var samlade i Stockholm. Detär trots allt alltid lättare att prata ansikte mot ansikte än att föra en dialog via mejl.
Nu är det dags att sova. Imorgonbitti fortsätter SKL-gruppmötet.
En kort summering av dagen. Förmiddagen ägnades åt styrelsemöte med Rikskonserter. Budget, bokslut, årsredovisning och Kulturutredningen var några av punkterna på den långa ärendelistan. Eftermiddagen tillbringade jag på hotellrummet med att läsa Kulturutredning, svara på mejl mm. Ikväll har jag deltagit i kristdemokraternas SKL-gruppmöte. Alltid lärorikt och trevligt att träffa partikollegor. Efter gruppmötet passade vi på att planera lite inför partiets "kulturdag" den 13 mars då vi var samlade i Stockholm. Detär trots allt alltid lättare att prata ansikte mot ansikte än att föra en dialog via mejl.
Nu är det dags att sova. Imorgonbitti fortsätter SKL-gruppmötet.
tisdag, februari 17, 2009
Ska man ha rätt att välja kön på sitt barn?
Jag vill börja med att säga att jag inte vill inskränka rätten till abort, så jag betackar mig för kommentarer om att kvinnans rättigheter begränsas o s v.
Men...
Det behövs sannerligen en etisk diskussion om människovärdet. Frågan aktualiseras av medias rapportering om en kvinna som väljer att abortera två flickebarn då hon vill ha en son. Ja, hon har rätt till fri abort t o m vecka 18 utan att ange skäl. Men, är det etiskt riktigt att med hjälp av dagens medicinsktekniska utveckling välja bort ett barn med "fel" kön? Det var väl inte därför som fri abort kom till? Vi brukar förfasas över att flickebarn aborteras i Kina, nu sker det även i Sverige. Vi anser att alla människor har ett unikt och lika värde. Inga undantag. Är det då verkligen etiskt rätt att medvetet bli gravid och sen abortera barnet för att det har "fel" kön? Att få ett barn är inte som att köpa en bil. Man kan inte välja och vraka mellan modeller och färger. Det handlar om ett människoliv och om människolivet inte värderas högre blir jag riktigt orolig. Det är en fin gåva att få bli biologiska förälder och det är tyvärr inte alla som välsignats med denna gåva.
En abort är de facto att släcka ett liv och det är sannerligen inget lätt beslut att fatta. En abort måste ses som den sista utvägen då man inte kan fullfölja graviditeten av olika skäl. Men, det borde rimligtvis inte behövas över 30 000 aborter per år i ett så upplyst land som Sverige där tillgången till preventivmedel är god, samtidigt som vi har ett hyfsat socialt skyddsnät jämfört med många andra länder. Trots det ligger abortnivåerna högt år efter år. Statistiken visar på höga siffror för de som gör fler än en abort. Varför?
Anser vi att vi har rätt att välja kön på vårt biologiska barn? Ja, då är vi ute på hal is. Vi tummar på alla människors lika och unika värde. Jag vet inte om det är via lagstiftning som vi ska komma till rätta med detta etiska dilemma. Men det behövs sannerligen en etisk diskussion om människovärdet. Det kan inte vara rimligt att man väljer bort ett barn p g a kön. Det handlar om människoliv.
Men...
Det behövs sannerligen en etisk diskussion om människovärdet. Frågan aktualiseras av medias rapportering om en kvinna som väljer att abortera två flickebarn då hon vill ha en son. Ja, hon har rätt till fri abort t o m vecka 18 utan att ange skäl. Men, är det etiskt riktigt att med hjälp av dagens medicinsktekniska utveckling välja bort ett barn med "fel" kön? Det var väl inte därför som fri abort kom till? Vi brukar förfasas över att flickebarn aborteras i Kina, nu sker det även i Sverige. Vi anser att alla människor har ett unikt och lika värde. Inga undantag. Är det då verkligen etiskt rätt att medvetet bli gravid och sen abortera barnet för att det har "fel" kön? Att få ett barn är inte som att köpa en bil. Man kan inte välja och vraka mellan modeller och färger. Det handlar om ett människoliv och om människolivet inte värderas högre blir jag riktigt orolig. Det är en fin gåva att få bli biologiska förälder och det är tyvärr inte alla som välsignats med denna gåva.
En abort är de facto att släcka ett liv och det är sannerligen inget lätt beslut att fatta. En abort måste ses som den sista utvägen då man inte kan fullfölja graviditeten av olika skäl. Men, det borde rimligtvis inte behövas över 30 000 aborter per år i ett så upplyst land som Sverige där tillgången till preventivmedel är god, samtidigt som vi har ett hyfsat socialt skyddsnät jämfört med många andra länder. Trots det ligger abortnivåerna högt år efter år. Statistiken visar på höga siffror för de som gör fler än en abort. Varför?
Anser vi att vi har rätt att välja kön på vårt biologiska barn? Ja, då är vi ute på hal is. Vi tummar på alla människors lika och unika värde. Jag vet inte om det är via lagstiftning som vi ska komma till rätta med detta etiska dilemma. Men det behövs sannerligen en etisk diskussion om människovärdet. Det kan inte vara rimligt att man väljer bort ett barn p g a kön. Det handlar om människoliv.
Intressant studiebesök på ett läkemedelsföretag
Idag har jag tillbringat dagen hos Sanofi-aventis ute i Alvik. Jag har fått en presentation av företaget och dess verksamhet. Jag blev inbjuden till detta studiebesök eftersom jag gör studiebesök på Ryhov och läkemedel är ju en del av sjukvården.
Mina knappa kunskaper om hur läkemedel forskas fram, prövas, godkänns och följs upp fick lite påfyllning. Vi pratade en del om hälsoekonomi och det är ett intressant område som jag tror kommer att utvecklas än mer. Intressant att Sverige ligger så långt fram när det gäller att miljöklassa substanser i läkemedel. Även Fass.se är visst unikt i Europa.
Dagen innehöll givande och intressanta samtal som gav uppslag till tankar och idéer som jag kan ta med mig hem till vårt eget landsting.
Mina knappa kunskaper om hur läkemedel forskas fram, prövas, godkänns och följs upp fick lite påfyllning. Vi pratade en del om hälsoekonomi och det är ett intressant område som jag tror kommer att utvecklas än mer. Intressant att Sverige ligger så långt fram när det gäller att miljöklassa substanser i läkemedel. Även Fass.se är visst unikt i Europa.
Dagen innehöll givande och intressanta samtal som gav uppslag till tankar och idéer som jag kan ta med mig hem till vårt eget landsting.
måndag, februari 16, 2009
söndag, februari 15, 2009
7 mål på Parken
Hemma igen och så där trött som man blir efter att ha stått ute och frusit i några timmar. Är fortfarande lite småfrusen.
Vi bestämde oss alltså för att åka till Norrköping för att se IFK:s träningsmatcher, trots att termometern hemma i Tenhult visade på -14 när vi satte oss i bilen i morse. Långkalsonger, vantar, fleecetröjor skulle hjälpa oss att hålla värmen. Hm. Men vad gör man när fotbollsabstinensen gör sig gällande?!?
Strålande solsken och -6 när vi kom fram. Förväntningarna var inte så höga. Det var ju första träningsmatchen och A-truppen var uppdelad i två lag och kompletterad med juniorer. Det skulle bara bli kul att se spelarna igen. Men det blev ganska trevligt ändå. Iallfall första matchen mot Motala. Laget visade harmoni och spelglädje. Vi fick se 5 mål från IFK och Russel nätade två gånger om. Det hade kunnat bli fler mål. Viktor kommer bättre till sin rätt på mittfältet. En ny positiv bekantskap var unge Lindvall som gjorde bra ifrån sig på mittfältet. Spelade vårdat och lugnt och om jag inte såg helt fel spelade han fram till två mål. Arres mål var en riktig rökare.
Varför finns det aldrig te att köpa för att värma sig vid matcherna?!?
Tråkigt att så många väljer att stå utanför stängslet och snåltitta istället för att stödja klubben med 40 kronor per match.
Mellan matcherna gjorde vi en snabbvisit hos svärfar för att värma oss lite. Hur gör man för att inte frysa om fötterna?!? Mina tår var som frusna prinskorvar trots dubbla strumpor och fodrade kängor.
Det var lite "varmare" när andra matchen drog igång, bara ett par minusgrader och grått. Flera av spelarna var lite macho och spelade utan underställ. Huttrade bara jag såg deras bara ben. Brr. Andra matchen var ingen rolig tillställning. I den här matchen var det fler ungdomar som spelade. Första halvlek var okej och IFK gjorde två mål. Ungtupparna visade kvicka ben, men vägde lite lätt i närkamperna. Smedby hade väl inte en enda chans i första halvlek. Andra halvlek var usel och en trist föreställning. Stod bara och väntade på att domaren skulle blåsa av så att jag skulle få sätta mig i bilen och tina upp mina prinskorvar till tår. Utropstecknet i den andra matchen var unge mittbacken Andreas Hadenius. Lugn och stabil och gjorde väl inte ett enda misstag. En annan intressant spelare var unge anfallaren Sebastian Francisco som presenterade sig med att göra mål.
Nu ska man ju inte dra för stora växlar på dessa två matcher, men det är så viktigt att laget har harmoni och spelglädje. Uppträder som ett lag. Får lite självförtroende. Tyckte mig se det idag.
Vi bestämde oss alltså för att åka till Norrköping för att se IFK:s träningsmatcher, trots att termometern hemma i Tenhult visade på -14 när vi satte oss i bilen i morse. Långkalsonger, vantar, fleecetröjor skulle hjälpa oss att hålla värmen. Hm. Men vad gör man när fotbollsabstinensen gör sig gällande?!?
Strålande solsken och -6 när vi kom fram. Förväntningarna var inte så höga. Det var ju första träningsmatchen och A-truppen var uppdelad i två lag och kompletterad med juniorer. Det skulle bara bli kul att se spelarna igen. Men det blev ganska trevligt ändå. Iallfall första matchen mot Motala. Laget visade harmoni och spelglädje. Vi fick se 5 mål från IFK och Russel nätade två gånger om. Det hade kunnat bli fler mål. Viktor kommer bättre till sin rätt på mittfältet. En ny positiv bekantskap var unge Lindvall som gjorde bra ifrån sig på mittfältet. Spelade vårdat och lugnt och om jag inte såg helt fel spelade han fram till två mål. Arres mål var en riktig rökare.
Varför finns det aldrig te att köpa för att värma sig vid matcherna?!?
Tråkigt att så många väljer att stå utanför stängslet och snåltitta istället för att stödja klubben med 40 kronor per match.
Mellan matcherna gjorde vi en snabbvisit hos svärfar för att värma oss lite. Hur gör man för att inte frysa om fötterna?!? Mina tår var som frusna prinskorvar trots dubbla strumpor och fodrade kängor.
Det var lite "varmare" när andra matchen drog igång, bara ett par minusgrader och grått. Flera av spelarna var lite macho och spelade utan underställ. Huttrade bara jag såg deras bara ben. Brr. Andra matchen var ingen rolig tillställning. I den här matchen var det fler ungdomar som spelade. Första halvlek var okej och IFK gjorde två mål. Ungtupparna visade kvicka ben, men vägde lite lätt i närkamperna. Smedby hade väl inte en enda chans i första halvlek. Andra halvlek var usel och en trist föreställning. Stod bara och väntade på att domaren skulle blåsa av så att jag skulle få sätta mig i bilen och tina upp mina prinskorvar till tår. Utropstecknet i den andra matchen var unge mittbacken Andreas Hadenius. Lugn och stabil och gjorde väl inte ett enda misstag. En annan intressant spelare var unge anfallaren Sebastian Francisco som presenterade sig med att göra mål.
Nu ska man ju inte dra för stora växlar på dessa två matcher, men det är så viktigt att laget har harmoni och spelglädje. Uppträder som ett lag. Får lite självförtroende. Tyckte mig se det idag.
lördag, februari 14, 2009
Rätt låtar till Globen
Jag gillar Sofia Jannok även om Waterloo på samiska inte var den bästa version jag hört av den låten. Kan dock rekommendera hennes senaste skiva!
Jag tippade finalisterna och ett av andrachansbidragen rätt. Inte illa. Det var helt klart de två bästa bidragen som gick till Globen.
Konstaterar att Jönköpingsborna tokröstat på Amy och det tog henne till andra chansen. Hon charmade visst även den internationella juryn.
Nej, Mede är inte rolig och hennes manusförfattare är inte heller rolig. Inte min humor helt enkelt.
Jag tippade finalisterna och ett av andrachansbidragen rätt. Inte illa. Det var helt klart de två bästa bidragen som gick till Globen.
Konstaterar att Jönköpingsborna tokröstat på Amy och det tog henne till andra chansen. Hon charmade visst även den internationella juryn.
Nej, Mede är inte rolig och hennes manusförfattare är inte heller rolig. Inte min humor helt enkelt.
Etiketter:
Melodifestivalen,
Sofia Jannok
Så här tippar vi
Skulle det här vara ett urstarkt startfält?!?
Mitt tips:
Final: Måns och H.E.A.T
Andra chansen: Lili & Susie och Cookies n Beans
Fia:
Final: Lili & Susie och Måns
Andra chansen: Amy och Lasse Lindh
Mick:
Final: Amy och Måns
Andra chansen: Markoolio och H.E.A.T
Håkan:
Final: Måns och H.E.A.T
Andra chansen: Vet inte
Mitt tips:
Final: Måns och H.E.A.T
Andra chansen: Lili & Susie och Cookies n Beans
Fia:
Final: Lili & Susie och Måns
Andra chansen: Amy och Lasse Lindh
Mick:
Final: Amy och Måns
Andra chansen: Markoolio och H.E.A.T
Håkan:
Final: Måns och H.E.A.T
Andra chansen: Vet inte
Bidrag 5-8
5. Kärlekssång från mig - En låt som gjord för Alla Hjärtans Dag;-) Nej, Markoolio bör hålla sig till käcka fotbollslåtar och barnprogram.
6. It's my life - Ännu en käck dagispoplåt. Ska väl inte klanka ner på en duktig Norrköpings/Jönköpingstjej, men det är väl dags att ta ett steg vidare? Hon är ju trots allt inte 13 fortfarande. Om inte Jönköpingsborna tokröstar tar det stopp i Skellefteå.
7. What if - Den här kommer att spelas mycket i P4. Dock inte alls min smak. Varför så plågade?
8. Hope & Glory - Även här hade jag stora förväntningar. Nja, jag gillade faktiskt inte låten men otroligt proffsigt framförande. Finalplats.
6. It's my life - Ännu en käck dagispoplåt. Ska väl inte klanka ner på en duktig Norrköpings/Jönköpingstjej, men det är väl dags att ta ett steg vidare? Hon är ju trots allt inte 13 fortfarande. Om inte Jönköpingsborna tokröstar tar det stopp i Skellefteå.
7. What if - Den här kommer att spelas mycket i P4. Dock inte alls min smak. Varför så plågade?
8. Hope & Glory - Även här hade jag stora förväntningar. Nja, jag gillade faktiskt inte låten men otroligt proffsigt framförande. Finalplats.
Bidrag 1-4
Så var det då dags igen. Andra delfinalen. Den här kvällen har vi bild;-)
Här är mina något censurerade kommentarer av de fyra första bidragen:
1. Show me heaven - Lilis blekrosa topp var snygg, det är väl det enda positiva man kan säga om detta bidrag. Dussindisco som man har hört tusentals gånger förut.
2. Jag ska slåss i dina kvarter - Håkan Hellström-komplex?!?
3. Never been here before - Efter alla skriverier i tidningarna om detta bidrag var mina förväntningar höga. Men, det är ju bara en helt okej ballad. Inte mer. Vi har hört det här förut. Har lite svårt för hennes sångstil med markerade andningar (om du förstår vad jag menar).
4. 1000 miles - Jag är lite svag för gammal hederlig pudelrock och gillade gitarren i inledningen. Skrattar högt åt trummisen med bar överkropp och 80-frilla som snurrade på trumstockarna. Humor! Var var bomberna?!? Den här går nog minst till andra chansen.
Här är mina något censurerade kommentarer av de fyra första bidragen:
1. Show me heaven - Lilis blekrosa topp var snygg, det är väl det enda positiva man kan säga om detta bidrag. Dussindisco som man har hört tusentals gånger förut.
2. Jag ska slåss i dina kvarter - Håkan Hellström-komplex?!?
3. Never been here before - Efter alla skriverier i tidningarna om detta bidrag var mina förväntningar höga. Men, det är ju bara en helt okej ballad. Inte mer. Vi har hört det här förut. Har lite svårt för hennes sångstil med markerade andningar (om du förstår vad jag menar).
4. 1000 miles - Jag är lite svag för gammal hederlig pudelrock och gillade gitarren i inledningen. Skrattar högt åt trummisen med bar överkropp och 80-frilla som snurrade på trumstockarna. Humor! Var var bomberna?!? Den här går nog minst till andra chansen.
fredag, februari 13, 2009
Det gäller att hålla liv i trollen
Det var en i sanning märklig artikel om Kulturutredningen som Åsa Linderborg författat på ett helt uppslag i dagens Aftonbladet. Kulturutredningen är enligt Linderborg "ett skott i hjärtat". Hon skriver upprepade gånger om "högerns hat" mot kulturen och ser konspirationer över allt. Ja, det gäller att hålla liv i trollen. För tvärtemot mot Linderborg kan jag inte ske något stort paradigmskifte i kulturpolitiken. Jag kan inte se att det är marknaden som ska styra kulturutbudet eller att kulturen ska bli helt beroende av sponsring. Jag undrar vilken utredning Linderborg har läst?
På vilket sätt tvingas konstnärer som är egna företagare att vara lojala mot samhällssystemet? Är det så hon ser på företagare i allmänhet? Borde det inte rimligtvis vara så att konstnärer som är beroende av det offentligas medel har mer press på sig att vara lojala mot den hand som föder dem?
Jag förstod inte riktigt på vilket sätt konstärernas frihet begränsas av att man inför en "kulturportfölj"? Dessutom betackar jag mig för Linderborgs von oben-attityd om att det är tjänstemännen på Kulturrådet som är garanten för ett starkt och pluralistiskt kulturliv, eftersom lokalpolitikerna är "ointresserade av eller okunniga om kultur". Det är dags att kliva ner från de höga hästarna.
På vilket sätt tvingas konstnärer som är egna företagare att vara lojala mot samhällssystemet? Är det så hon ser på företagare i allmänhet? Borde det inte rimligtvis vara så att konstnärer som är beroende av det offentligas medel har mer press på sig att vara lojala mot den hand som föder dem?
Jag förstod inte riktigt på vilket sätt konstärernas frihet begränsas av att man inför en "kulturportfölj"? Dessutom betackar jag mig för Linderborgs von oben-attityd om att det är tjänstemännen på Kulturrådet som är garanten för ett starkt och pluralistiskt kulturliv, eftersom lokalpolitikerna är "ointresserade av eller okunniga om kultur". Det är dags att kliva ner från de höga hästarna.
Etiketter:
Aftonbladet,
Kulturutredningen,
Åsa Linderborg
Mitt i Musikens veckomagasin
Idag har jag medverkat i ett samtal om Kulturutredningens förslag i Mitt i Musikens veckomagasin i P2. Det blev ett lite märkligt samtal med många som deltog i samtalet med olika vinklar och inspel. Det var lite svårt att delta i det samtalet när man satt med via länk i en annan studio och det är så många deltagare. Samtalet kanske hade tjänat på något färre deltagare.
Jag instämmer helt i det som Lars Farago sa om att musiklivet behöver ena sig för att det inte ska utbryta en huggsexa om pengarna. Precis vad jag själv sagt ett antal gånger.
Nu fortsätter läsandet av utredningen. Det är många sidor att ta sig igenom...
Jag instämmer helt i det som Lars Farago sa om att musiklivet behöver ena sig för att det inte ska utbryta en huggsexa om pengarna. Precis vad jag själv sagt ett antal gånger.
Nu fortsätter läsandet av utredningen. Det är många sidor att ta sig igenom...
Etiketter:
Kulturutredningen,
Mitt i Musiken
Olika syn på "portföljen"
Tänk vad olika man kan se på saker. Det jag ser som det mest positiva i Kulturutredningen - regionaliseringen, ser Schottenius som den mest kritiska punkten. Oro finns för att de regionala och lokala politikerna inte har tillräcklig kunskap och kompetens för att fatta vettiga beslut som bidrar till att stärka kulturens förutsättningar, plats och roll i regionen. Det är en rejäl sågning av regional- och lokalpolitikers kompetens. Jag kan till viss del förstå detta resonemang då kulturfrågorna oftast inte ligger högst upp på dagordningen eller prioriteras. Men, det kommer att bli ändring på det nu när kulturfrågorna får en större tyngd. Var så säker.
Det är ju inte heller så att det slumpat sig så att det enbart bor kloka kulturpolitiker i Västra Götaland. Det finns kloka och offensiva kulturpolitiker i hela landet.
Den oro jag kan känna är att de stora regionerna som Skåne och Västra Götaland får ett försteg gentemot de mindre landstingen/regionerna i förhandlingarna med staten eftersom de har större ekonomiska muskler och blir mer jämbördiga parter i en förhandling.
Schottenius skriver: "Det finns konstutövare i andra regioner som varnat och sagt att deras politiker inte bör få några pengar. Kulturen skulle bara bli kommunal eller regional hjälpgumma." Varför denna misstro till politikerna? Och hur många är "det finns konstutövare"? Två? Tio? 30? Har de konstutövare som Schottenius hänvisar till en dialog med beslutsfattarna där de verkar? Dialogen är A och O för ömsesidig förståelse, ökar kunskapen och motverkar misstro. De konstutövare som avses kan väl inte vara chefer för regionala kulturinstitutioner? För då har vi ett problem om man inte har förtroende för sin huvudman. Så illa kan det väl inte vara?
Till sist, vad menar man med "kommunal eller regional hjälpgumma"? Jag anser att kulturen kan och ska vara en kommunal eller regional hjälpgumma. När allt fler lokalpolitiker inser kraften i kulturen som en förutsättning för god hälsa, ett gott liv, regional utveckling o s v. händer det saker. Det finns många exempel på det. Problemet har varit att vi allt för länge har satt upp kulturen på en piedestal och vårdat den ömt. Kulturen har inte fått ta sin rättmätiga plats och vara en självklar del av alla samhällssektorer.
Det är ju inte heller så att det slumpat sig så att det enbart bor kloka kulturpolitiker i Västra Götaland. Det finns kloka och offensiva kulturpolitiker i hela landet.
Den oro jag kan känna är att de stora regionerna som Skåne och Västra Götaland får ett försteg gentemot de mindre landstingen/regionerna i förhandlingarna med staten eftersom de har större ekonomiska muskler och blir mer jämbördiga parter i en förhandling.
Schottenius skriver: "Det finns konstutövare i andra regioner som varnat och sagt att deras politiker inte bör få några pengar. Kulturen skulle bara bli kommunal eller regional hjälpgumma." Varför denna misstro till politikerna? Och hur många är "det finns konstutövare"? Två? Tio? 30? Har de konstutövare som Schottenius hänvisar till en dialog med beslutsfattarna där de verkar? Dialogen är A och O för ömsesidig förståelse, ökar kunskapen och motverkar misstro. De konstutövare som avses kan väl inte vara chefer för regionala kulturinstitutioner? För då har vi ett problem om man inte har förtroende för sin huvudman. Så illa kan det väl inte vara?
Till sist, vad menar man med "kommunal eller regional hjälpgumma"? Jag anser att kulturen kan och ska vara en kommunal eller regional hjälpgumma. När allt fler lokalpolitiker inser kraften i kulturen som en förutsättning för god hälsa, ett gott liv, regional utveckling o s v. händer det saker. Det finns många exempel på det. Problemet har varit att vi allt för länge har satt upp kulturen på en piedestal och vårdat den ömt. Kulturen har inte fått ta sin rättmätiga plats och vara en självklar del av alla samhällssektorer.
Etiketter:
Kulturutredningen,
regionalisering
torsdag, februari 12, 2009
Några funderingar till om Kulturutredningen
Jag blev inte så mycket klokare efter presentationen på Lava, Kulturhuset. Det var samma presentation som den jag såg via webben på förmiddagen. En snabb översiktlig presentation. Det var dock knökafullt i lokalen och stolarna räckte inte på långa vägar. Min kollega P var dock snabb med att hämta en pall som stod lite bakom kulisserna och den överlät snällt till mig;-)
Kultura. Ett nyord som Birgitta Englin använde sig av. Hon jämför det med samlingsordet för att utföra olika sportaktiviteter - idrotta. Men säger verkligen ungdomar "kultura"?
Innan jag hunnit ta del av hela utredningen, läst och funderat, är jag försiktigt positiv. Jag är mest positiv till portföljmodellen. Myndighetsomvandlingen är lite svårare att kommentera innan man hunnit fundera ett tag. Det är svårt att säga nu vad utredningens förslag innebär för exempelvis musiklivet när Rikskonserter inympas i en stor myndighet. När Rikskonserter försvinner, kommet det fortfarande att finnas en nationell samordning? Stärks musiklivet av utredningens förslag? Kommer musiken att ha en stark ställning i den nya myndigheten? Hur ska samordning av turnéer av gästande större internationella orkestrar ske? Det är få länsinstitutioner som törs ta den ekonomiska risken att vara garanten för sådan verksamhet. Vad händer med det utvecklingsarbete som är så viktigt? Kommer samarbetsråden för de regionala institutionerna att få en tydligare roll för samverkan och utvecklingsfrågor? Ja, jag har en hel del funderingar och frågetecken.
Noterar att man tagit bort kvalitet i de nya kulturmålen.
Utredningens ordförande underströk att förslagen som ges håller sig inom befintlig ram. Det hade varit önskvärt utredningen varit lite olydig och föreslagit att kulturbudgeten bör öka. Det har ju skett en urholkning år för år genom att det inte ges kompensation för pris- och löneökningar till kulturinstitutionerna.
Efter att Kulturutredningen haft sin presentation var det dags för Skuggutredningen. I vimlet syntes några av våra mest kända skådespelare. Skuggutredningen presenterade sin parlör och boken Skuggutredningen. I Skuggutredningens bok har jag varit med och bidragit till två av inläggen.
Ja, det lär säkert bli fler inlägg om Kulturutredningen här på bloggen.
Kultura. Ett nyord som Birgitta Englin använde sig av. Hon jämför det med samlingsordet för att utföra olika sportaktiviteter - idrotta. Men säger verkligen ungdomar "kultura"?
Innan jag hunnit ta del av hela utredningen, läst och funderat, är jag försiktigt positiv. Jag är mest positiv till portföljmodellen. Myndighetsomvandlingen är lite svårare att kommentera innan man hunnit fundera ett tag. Det är svårt att säga nu vad utredningens förslag innebär för exempelvis musiklivet när Rikskonserter inympas i en stor myndighet. När Rikskonserter försvinner, kommet det fortfarande att finnas en nationell samordning? Stärks musiklivet av utredningens förslag? Kommer musiken att ha en stark ställning i den nya myndigheten? Hur ska samordning av turnéer av gästande större internationella orkestrar ske? Det är få länsinstitutioner som törs ta den ekonomiska risken att vara garanten för sådan verksamhet. Vad händer med det utvecklingsarbete som är så viktigt? Kommer samarbetsråden för de regionala institutionerna att få en tydligare roll för samverkan och utvecklingsfrågor? Ja, jag har en hel del funderingar och frågetecken.
Noterar att man tagit bort kvalitet i de nya kulturmålen.
Utredningens ordförande underströk att förslagen som ges håller sig inom befintlig ram. Det hade varit önskvärt utredningen varit lite olydig och föreslagit att kulturbudgeten bör öka. Det har ju skett en urholkning år för år genom att det inte ges kompensation för pris- och löneökningar till kulturinstitutionerna.
Efter att Kulturutredningen haft sin presentation var det dags för Skuggutredningen. I vimlet syntes några av våra mest kända skådespelare. Skuggutredningen presenterade sin parlör och boken Skuggutredningen. I Skuggutredningens bok har jag varit med och bidragit till två av inläggen.
Ja, det lär säkert bli fler inlägg om Kulturutredningen här på bloggen.
En ny nationell kulturpolitik
Sitter på tåget till Stockholm för att vara med på presentationen av Kulturutredningen. Jag har precis sett webbutsändningen av den välbesökta presskonferensen från Rosenbad då utredningen lämnades över till kulturministern och en presentation gjordes. Kan väl konstatera att det mesta hade läckt ut i förväg.
Kommittén tryckte mycket på det civila samhället, vilket gläder mig som kristdemokrat.
Den statliga kulturpolitiken blir istället en nationell kulturpolitik och kulturpolitiken ska gå från sektorspolitik till aspektpolitik. För många ett helt nytt tankesätt, men ger nya möjligheter och utveckling.
"Portföljen" som ökar det regionala inflytandet och ansvaret fanns givetvis med och det hade väl varit en skräll om den inte varit det. En stor utmaning och möjlighet för regionerna!
Vad betyder den nya myndighetssamordningen? Vad händer med Riksteatern och Rikskonserter? Ja, en del av Rikskonserters verksamhet ska flyttas in i en av myndigheterna, men vad betyder det i praktiken för musiklivet? Riksteatern?
Ska bli intressant att läsa den digra utredningen, men framförallt att få diskutera den. Hoppas på en livlig kulturdebatt! Återkommer troligtvis med några fler kommentarer när jag sitter på tåget hem och varit med på presentationen.
Kommittén tryckte mycket på det civila samhället, vilket gläder mig som kristdemokrat.
Den statliga kulturpolitiken blir istället en nationell kulturpolitik och kulturpolitiken ska gå från sektorspolitik till aspektpolitik. För många ett helt nytt tankesätt, men ger nya möjligheter och utveckling.
"Portföljen" som ökar det regionala inflytandet och ansvaret fanns givetvis med och det hade väl varit en skräll om den inte varit det. En stor utmaning och möjlighet för regionerna!
Vad betyder den nya myndighetssamordningen? Vad händer med Riksteatern och Rikskonserter? Ja, en del av Rikskonserters verksamhet ska flyttas in i en av myndigheterna, men vad betyder det i praktiken för musiklivet? Riksteatern?
Ska bli intressant att läsa den digra utredningen, men framförallt att få diskutera den. Hoppas på en livlig kulturdebatt! Återkommer troligtvis med några fler kommentarer när jag sitter på tåget hem och varit med på presentationen.
onsdag, februari 11, 2009
tisdag, februari 10, 2009
Förtydligande om Operan och Dramaten
Apropå min kommentar om Sjöstedts debattartikel igår så har jag fått ett par frågor om jag verkligen vill slå ihop administration och verkstäder för Dramaten och Operan, d v s om jag stöder Sjöstedts förslag. Så här kommer ett förtydligande/klargörande. Jag har alldeles för lite kunskap om det för att säga ett klart ja eller nej till det förslaget.
Nationalscenerna utgör dock ingen fredad zon utan ska kunna granskas och föreslås förändringar liksom annan verksamhet. Och det kanske Kulturutredningen gör? Det jag ville kommentera var det märkliga förslaget om att det var Riksteatern som skulle tillföras ev. medel som kan sparas genom en hopslagning.
Frågan man kan ställa sig är om Sjöstedt tänkt själv eller om hon är någons budbärare i ärendet?
Nationalscenerna utgör dock ingen fredad zon utan ska kunna granskas och föreslås förändringar liksom annan verksamhet. Och det kanske Kulturutredningen gör? Det jag ville kommentera var det märkliga förslaget om att det var Riksteatern som skulle tillföras ev. medel som kan sparas genom en hopslagning.
Frågan man kan ställa sig är om Sjöstedt tänkt själv eller om hon är någons budbärare i ärendet?
måndag, februari 09, 2009
Stockholmsperspektiv på scenkonsten
Stockholms kultur- och idrottsborgarråd Madeleine Sjöstedt föreslår på DN Debatt att man ska slå ihop administration och verkstäder för Dramaten och Operan för att frigöra resurser till Riksteatern. Varför just till Riksteatern?!? Varför inte till länsinstitutionerna eller de fria grupperna? Att "Riksteatern - den mobila scenen" skulle stå för mer av scenkonsten ute i landet känns som ett uppifrån och ner-perspektiv och ganska gammalmodigt. Ute i regionerna har scenkonsten utvecklats något enormt och håller en mycket hög kvalitet. Jag skulle nog våga påstå att det är de regionala instutionerna som har visat störst förändrings- och utvecklingskraft och vågat pröva nya vägar och uttryck.
Det skulle vara intressant om man såg över uppdragen för Dramaten och Operan. Ska de ha ett uppdrag att spela även ute i landet genom samarbete med ett par regionala scener? Jag skulle gärna se ett samarbete mellan Dramaten och Smålands Musik och Teater när "smothuset" står färdigt 2011.
Det är så lätt att hamna i hur kulturen ska organiseras istället för att prata om kulturpolitikens innehåll. Mycket av det som har läckt från Kulturutredningen har just handlat om organisation och struktur. Ser fram emot en diskussion som handlar om mål och innehåll.
Till sist. Sjöstedts resonemang om "hög kvalitet" kontra "alla i hela landet" förstår jag inte alls. Jag ser inte motsättningen i det hela.
Det skulle vara intressant om man såg över uppdragen för Dramaten och Operan. Ska de ha ett uppdrag att spela även ute i landet genom samarbete med ett par regionala scener? Jag skulle gärna se ett samarbete mellan Dramaten och Smålands Musik och Teater när "smothuset" står färdigt 2011.
Det är så lätt att hamna i hur kulturen ska organiseras istället för att prata om kulturpolitikens innehåll. Mycket av det som har läckt från Kulturutredningen har just handlat om organisation och struktur. Ser fram emot en diskussion som handlar om mål och innehåll.
Till sist. Sjöstedts resonemang om "hög kvalitet" kontra "alla i hela landet" förstår jag inte alls. Jag ser inte motsättningen i det hela.
Här är låtlistan
Det blev inte så mycket med liveblogg från närradioinspelningen. Det var fullt sjå med att hålla koll på tiden och samtala om energiöverenskommelsen. Får försöka få lite snits på mobilbloggandet tills nästa gång det är dags. Då har jag tänkt ta mig an EU-valet och känna en av våra regionala kandidater på pulsen. Det är alltså Kristdemokraterna i Jönköpings kommun som sänder närradio varje tisdagsmorgon och jag passade på att banda mitt inslag i förväg för att kunna ha med riksdagsledamoten Irene Oskarsson i studion.
Låtlistan:
Hothouse flowers - "Santa Monica"
Håkan Hellström - "För en lång lång tid"
Sofia Jannok - "Irene"
Glasvegas - "Geraldine"
Eldkvarn - "Fulla för kärlekens skull"
Mats Öberg - "Ångbåtsblues"
Det var nog första programmet på flera år som jag inte spelade Kane. Hann inte med det...
Låtlistan:
Hothouse flowers - "Santa Monica"
Håkan Hellström - "För en lång lång tid"
Sofia Jannok - "Irene"
Glasvegas - "Geraldine"
Eldkvarn - "Fulla för kärlekens skull"
Mats Öberg - "Ångbåtsblues"
Det var nog första programmet på flera år som jag inte spelade Kane. Hann inte med det...
lördag, februari 07, 2009
Där ser man
Måste Mede prata i staccato?!?
Vad händer med sändningen via parabol? Så fort artisterna börjar uppträda hackar bilden.
Konstaterar att jag vunnit över Fia och Håkan genom att tippa Alcazar till finalen. Fia tippade dock af Ugglas till andra chansen.
Hur röstar svenska folket?!?
Den internationella juryns val är af Ugglas. Ja, det kan jag faktiskt förstå. Det var den låt som stack ut och hade känsla.
Sammanfattningsvis var detta en slätstruken delfinal.
Vad händer med sändningen via parabol? Så fort artisterna börjar uppträda hackar bilden.
Konstaterar att jag vunnit över Fia och Håkan genom att tippa Alcazar till finalen. Fia tippade dock af Ugglas till andra chansen.
Hur röstar svenska folket?!?
Den internationella juryns val är af Ugglas. Ja, det kan jag faktiskt förstå. Det var den låt som stack ut och hade känsla.
Sammanfattningsvis var detta en slätstruken delfinal.
Märklig röstningsprocedur
Märkligt att bilden blev perfekt när pausunderhållningen började...
Va?!? Vilken konstig omröstning. Känns som att Svt är i starkt behov av pengar när de har lagt till detta märkliga moment.
Va?!? Vilken konstig omröstning. Känns som att Svt är i starkt behov av pengar när de har lagt till detta märkliga moment.
Så här tippar vi:
Håkan tippar följande till final: Nina och Jonathan
Jag tippar följande till final: Alcazar och Scotts
Håkan tippar följande till andra chansen: Alcazar och Serneholt
Jag tippar följande till andra chansen: Shirley och Jonathan
Håkan tycker att alla bidrag är dåliga och att det är svårt att gissa hur svenska folket ska rösta. Fortfarande 0-0 i Serie A-matchen.
Fia tippar via sms att Serneholt och Scotts går till final och Alcazar och af Ugglas går till andra chansen.
Hur röstar svenska folket?!?
Jag tippar följande till final: Alcazar och Scotts
Håkan tippar följande till andra chansen: Alcazar och Serneholt
Jag tippar följande till andra chansen: Shirley och Jonathan
Håkan tycker att alla bidrag är dåliga och att det är svårt att gissa hur svenska folket ska rösta. Fortfarande 0-0 i Serie A-matchen.
Fia tippar via sms att Serneholt och Scotts går till final och Alcazar och af Ugglas går till andra chansen.
Hur röstar svenska folket?!?
Bidrag 5-8
Störningarna på tv:n är så kraftiga att vi knappt ser vad som visas i bild. Så radion är vår guide i denna deltävling. Hör att Mede fortsätter med evinnerliga klädbyten. Varför?!?
You're my world - Dålig. Intetsägande. Småsurt. Dags att gå från flicka till kvinna.
Nu har vi ingen bild mer än ett antal hackiga rutor på bildskärmen.
Stay the night - Tråkig låt som vi har hört förut. Dussindisco á la 80-tal. Kläderna och dansen kan vi inte säga något om för vi har ingen bild...
Snälla, snälla - Joplinvarning, dock enda låten hittills som haft någon känsla överhuvudtaget. Dock ingen schlager.
Maken väljer att följa Milan-Reggina på tv:n då vi inte har någon bild alls från Göteborg;-)
Disconnect me - NEJ!!! Kazakstans bidrag?!? Småsurt. Är allergisk mot Ruzlanatrummor. Usch!
Om över 3000 bidrag sållats bort undrar jag hur dåliga dessa var? Kvällens bidrag var inget jag vill slösa pengar på genom att rösta. Sparar nog slantarna till Måns;-) Hur ska man kunna tippa finalbidrag och andra chansen-bidrag i detta lama startfält?!?
You're my world - Dålig. Intetsägande. Småsurt. Dags att gå från flicka till kvinna.
Nu har vi ingen bild mer än ett antal hackiga rutor på bildskärmen.
Stay the night - Tråkig låt som vi har hört förut. Dussindisco á la 80-tal. Kläderna och dansen kan vi inte säga något om för vi har ingen bild...
Snälla, snälla - Joplinvarning, dock enda låten hittills som haft någon känsla överhuvudtaget. Dock ingen schlager.
Maken väljer att följa Milan-Reggina på tv:n då vi inte har någon bild alls från Göteborg;-)
Disconnect me - NEJ!!! Kazakstans bidrag?!? Småsurt. Är allergisk mot Ruzlanatrummor. Usch!
Om över 3000 bidrag sållats bort undrar jag hur dåliga dessa var? Kvällens bidrag var inget jag vill slösa pengar på genom att rösta. Sparar nog slantarna till Måns;-) Hur ska man kunna tippa finalbidrag och andra chansen-bidrag i detta lama startfält?!?
Kommentarer efter hälften av bidragen
Nu sitter vi i soffan. Våra omdömen kommer redovisas ocensurerat. Ja, nästan iallafall. Vi har problem med att sändningen via parabol klipper o hackar. Suck! Lösningen blev att lyssna på låtarna via radio med ljudet avstängt på tv:n. Osynkat mellan ljud och bild. Precis som vid landskamper. Skillnaden är att man måste stå ut med Norén men det är nog inte värre än Mede.
Nja, Petra Mede kan inte fylla Luuks kostym även om jag inte riktigt gillade honom heller. Varför alla dessa klädbyten?!?
Tick tock - Så dåligt! Har E-type skrivit den här låten? Vad tänkte hon när hon valde kläder?
Welcome to my life - En låt som hör hemma i en collegefilm d v s slätstruket. Syns även på kläderna.
Med hjärtat fyllt av ljus - Tråkig låt och tråkig klänning. Som väntat en tonartshöjning. Hörs att rösten inte håller.
Jag tror på oss - Oj, lite fart. Låten är inte särskilt bra och det hörs att låten är gjord för Bengtzing. Kläderna är schysta för att vara dansband.
Nja, Petra Mede kan inte fylla Luuks kostym även om jag inte riktigt gillade honom heller. Varför alla dessa klädbyten?!?
Tick tock - Så dåligt! Har E-type skrivit den här låten? Vad tänkte hon när hon valde kläder?
Welcome to my life - En låt som hör hemma i en collegefilm d v s slätstruket. Syns även på kläderna.
Med hjärtat fyllt av ljus - Tråkig låt och tråkig klänning. Som väntat en tonartshöjning. Hörs att rösten inte håller.
Jag tror på oss - Oj, lite fart. Låten är inte särskilt bra och det hörs att låten är gjord för Bengtzing. Kläderna är schysta för att vara dansband.
Nu drar det igång snart
Nu är det ca 2 timmar kvar till Melodifestivalen börjar. Jag gillar Melodifestivalen och hela dagen har varit en lång uppladdning inför kvällens delfinal. När jag strök en stoooor hög med kläder idag lyssnade jag på P4 Extra som bara handlade om Melodifestivalen. Trodde att man skulle få höra bidragen, men inte. Nu har jag även läst igenom kvällsblaskorna och deras omdömen om bidragen. Jag känner mig förberedd.
Det är ju alltid så att en del artister gillar man, andra inte och det påverkar ens förväntningar.
T ex Emilia har jag lite svårt för p g a hennes barnsliga röst. Inte blev det bättre efter intervjun i radion. Shirleys vibrato ger mig icke angenäma rysningar ändå fastnar hennes låtar och Alcazar är inte min grej. Gissar att maken även denna gång gillar af Ugglas. Själv har jag ganska svårt för hennes Janis Joplin-grej. Har Scotts med sig dansbands-Sverige så lär de minst gå till andra chansen oavsett om låtern är bra eller ej.
Undrar om man måste rösta på Jonathan bara för att han är från Jönköping även om hans bidrag är dåligt?
Ikväll blir det bara jag och maken hemma i soffan som följer Melodifestivalen. Det blir sms:ande med dottern i Göteborg om bidragen och sönerna är ute med kompisar. Hade varit roligare om fler i familjen varit hemma, men det är väl så det kommer att bli om några år. Jag och maken själva hemma i soffan, så vi får väl vänja oss. Återkommer med hur vi tippar efter att ha hört och sett bidragen.
Det är ju alltid så att en del artister gillar man, andra inte och det påverkar ens förväntningar.
T ex Emilia har jag lite svårt för p g a hennes barnsliga röst. Inte blev det bättre efter intervjun i radion. Shirleys vibrato ger mig icke angenäma rysningar ändå fastnar hennes låtar och Alcazar är inte min grej. Gissar att maken även denna gång gillar af Ugglas. Själv har jag ganska svårt för hennes Janis Joplin-grej. Har Scotts med sig dansbands-Sverige så lär de minst gå till andra chansen oavsett om låtern är bra eller ej.
Undrar om man måste rösta på Jonathan bara för att han är från Jönköping även om hans bidrag är dåligt?
Ikväll blir det bara jag och maken hemma i soffan som följer Melodifestivalen. Det blir sms:ande med dottern i Göteborg om bidragen och sönerna är ute med kompisar. Hade varit roligare om fler i familjen varit hemma, men det är väl så det kommer att bli om några år. Jag och maken själva hemma i soffan, så vi får väl vänja oss. Återkommer med hur vi tippar efter att ha hört och sett bidragen.
Unken kvinnosyn

Råkade zappa in på tv-shop och den kvinnosyn som förmedlas i reklamen är så sexistisk. Kvinnan är den som städar o lagar mat. Kvinnan är den som lyriskt utstöter ord som wow, amazing när mannen demonstrerar en dammsugare eller någon annan hushållsmaskin som man inte kan klara sig utan. Jag mår illa.
fredag, februari 06, 2009
Kolla in Ellas blogg!
Ella Bohlin är Kristdemokraternas förstanamn på listan till EU-valet. En tjej, eller ska jag säga kvinna, med skinn på näsan och sunda åsikter. En person som jag har förtroende för. Nu bloggar hon inför valet i juni. Följ hennes väg till Europaparlamentet här.
Jag röstar givetvis på Ella i juni. Gör det du med!
Jag röstar givetvis på Ella i juni. Gör det du med!
Etiketter:
Ella Bohlin,
Kristdemokaterna
En sann romanisti
Ler stort, ja skrattar när jag läser Birros blogg där han stolt berättar om sin sons namn:
Milo Santino Totti Birro.
Det är ju helt underbart.
Undrar om jag kan få någon av mina söner att ändra sitt tredjenamn till Francesco? När vi gav våra söner namn var vi mer inne på att det skulle vara ett bibliskt förstanamn och de övriga släktnamn. Men jag vet inte riktigt var vi fick Markus ifrån som Daniel heter i tredjenamn...
Milo Santino Totti Birro.
Det är ju helt underbart.
Undrar om jag kan få någon av mina söner att ändra sitt tredjenamn till Francesco? När vi gav våra söner namn var vi mer inne på att det skulle vara ett bibliskt förstanamn och de övriga släktnamn. Men jag vet inte riktigt var vi fick Markus ifrån som Daniel heter i tredjenamn...
Ledarkrönika om kärnkraftsutspelet
Veckans ledarkrönika i tidningen Kristdemokraten tar upp kärnkraftsutspel och interndemokrati. Du hittar den här.
Etiketter:
Kristdemokaterna,
kärnkraft,
ledarkrönika,
Tidningen Kristdemokraten
torsdag, februari 05, 2009
Finns det ett samband?
Idag när vi hade UKD upptäckte jag att det fanns en ny sorts godis i skålen i sammanträdetsrummet. Tidigare har det varit syrliga hårda sugkarameller, nu fanns det sådana där goda sega kolor. F ö samma sorts mycket goda kolor som Kristdemokraterna hade i sin valrörelse 1998. Tyvärr bytte partiet ut dessa goda kolor mot tråkiga mintchokladkarameller á la Marianne och sugkarameller. Sen vet vi ju hur det har gått med valresultatet...
Etiketter:
kolor,
Kristdemokaterna,
partigodis
Grattis till underverket!
Hjärtliga gratulationer till Marcus och Jonna och välkommen till världen till den lille sonen. Önskar er stort lycka till! Gläds med er! Livet börjar på allvar när man blir förälder.
Det var gott att höra den lycklige nyblivne pappan i P4 Extra idag.
Det var gott att höra den lycklige nyblivne pappan i P4 Extra idag.
En bra diskussion om långsiktigt stöd till kulturaktiviteter
Idag har UKD sammanträtt och vi hade avsatt tid för att verkligen hinna diskutera och gå igenom de långsiktiga kulturaktiviteterna som får stöd av UKD. Potten för kulturaktiviteter är ca 2 miljoner kronor, varav ungefär hälften av pengarna är reserverade för långsiktiga satsningar. Som det ekonomiska läget är ser det ganska omöjligt ut att få nya resurser för att denna pott ska kunna växa, så därför fanns det behov av en diskussion för att se om det var dags att omprioritera någon eller några av aktiviteterna. Med andra ord, vända och vrida på alla stenar. Kulturaktivitetspengarna syftar ju till att stimulera och utveckla nya kulturaktiviteter i hela länet. Det handlar också om att se till alla konstarterna och hur projekten förhåller sig till landstingets kulturvision. Det blev en bra och konstruktiv diskussion och den lär fortsätta.
I övrigt fattade vi beslut om några projektansökningar.
Tackar och ser fram emot den utlovade uppvaktningen från mina kollegor i delegationen;-)
I övrigt fattade vi beslut om några projektansökningar.
Tackar och ser fram emot den utlovade uppvaktningen från mina kollegor i delegationen;-)
onsdag, februari 04, 2009
En faders längtan
Vi är många som följt Birros längtan efter att bli pappa via hans blogg, kanske vi är ännu fler som följt hans Jonnas dagar i väntan på bebisen. De har öppet och naket berättat om sin längtan och allt de gått igenom för att få ett litet barn. Vi är många många som bett för dem/tänkt en tanke eller hållit våra tummar för att allt ska gå väl. Gett vårt stöd i det tysta eller via bloggkommentarer.
Idag skriver Birro en krönika i Expressen som är full av känsor om att det är imorgon som det är tänkt att han ska få hålla sin son/dotter i sina armar. Jag hoppas innerligt att det ska bli så.
Jag som har fått tre vackra friska barn utan större möda (om man bortser från hemsk foglossning) borde egentligen vara mer tacksam över att allt har gått så bra och smidigt. Jag vet inte om jag hade haft samma styrka som Marcus och Jonna att gå vidare, att våga hoppas och längta igen.
Imorgon hoppas jag innerligt att de äntligen ska få hålla sitt barn i sina armar. Lycka till!
Idag skriver Birro en krönika i Expressen som är full av känsor om att det är imorgon som det är tänkt att han ska få hålla sin son/dotter i sina armar. Jag hoppas innerligt att det ska bli så.
Jag som har fått tre vackra friska barn utan större möda (om man bortser från hemsk foglossning) borde egentligen vara mer tacksam över att allt har gått så bra och smidigt. Jag vet inte om jag hade haft samma styrka som Marcus och Jonna att gå vidare, att våga hoppas och längta igen.
Imorgon hoppas jag innerligt att de äntligen ska få hålla sitt barn i sina armar. Lycka till!
tisdag, februari 03, 2009
Nu twittrar även jag
Har ju förstått att det senaste är att mikroblogga med Twitter. Vill ju inte verka efter så jag gör ett försök med att twittra;-)
Ingen extreme makeover
När jag kom hem fortsatte jag på "uppdaterings- och uppfräschningsvägen."
Bloggmallen fick sig en uppdatering, vilket kanske var på tiden. Jag startade den ju i januari 2005. Men det blev ingen extreme makeover, utan bara lite småjusteringar. Blev det bättre? Om du inte tycker det så kan jag inte göra så mycket åt det, för mina tekniska kunskaper är begränsade och jag vet inte hur jag får tillbaka min gamla mall;-)
Nu har jag ordnat så att jag kan surfa med mobilen och förhoppningsvis kan det bli några blogginlägg med mobilen. Först ska jag dock lära mig hur jag gör...
Ikväll har jag varit på ett informationsmöte om avfallshanteringen. I mitt område i Tenhult kan vi få ingå i ett försöksprojekt med sortering av hushållsavfallet i åtta fraktioner. Det kallas "fastighetsnära sortering". Vi kommer att ha två stooora sopkärl på tomten (2 x 370 liter) och de ska tömmas varannan vecka respektive var fjärde vecka. Enligt informationen var det inte ens samma veckodag som tömningen skulle ske. Hur ska man kunna hålla reda på det?!? Funderar på varför "färgat glas" ingår i varann veckas-tömningen? I ett hushåll används det väl ändå mer ofärgat glas än färgat glas, eller?
Bloggmallen fick sig en uppdatering, vilket kanske var på tiden. Jag startade den ju i januari 2005. Men det blev ingen extreme makeover, utan bara lite småjusteringar. Blev det bättre? Om du inte tycker det så kan jag inte göra så mycket åt det, för mina tekniska kunskaper är begränsade och jag vet inte hur jag får tillbaka min gamla mall;-)
Nu har jag ordnat så att jag kan surfa med mobilen och förhoppningsvis kan det bli några blogginlägg med mobilen. Först ska jag dock lära mig hur jag gör...
Ikväll har jag varit på ett informationsmöte om avfallshanteringen. I mitt område i Tenhult kan vi få ingå i ett försöksprojekt med sortering av hushållsavfallet i åtta fraktioner. Det kallas "fastighetsnära sortering". Vi kommer att ha två stooora sopkärl på tomten (2 x 370 liter) och de ska tömmas varannan vecka respektive var fjärde vecka. Enligt informationen var det inte ens samma veckodag som tömningen skulle ske. Hur ska man kunna hålla reda på det?!? Funderar på varför "färgat glas" ingår i varann veckas-tömningen? I ett hushåll används det väl ändå mer ofärgat glas än färgat glas, eller?
Nyligen publicerade insändare
Skrivbordsdag på kansliet i dag och jag har passat på att rensa i pappershögarna samt att uppdatera min hemsida med ett par nyligen publicerade insändare i JP.
- Svar på insändare om handlingsprogram för sexuell hälsa
- Svar på insändare om röstfiske genom sjukvårdspolitik
- Insändare om psykiatri och självmord
Tyvärr kan jag inte länka till de insändare som besvaras eftersom JP inte har någon nätupplaga.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




























